اخبار

فارس: قیمت سی‌ان‌جی بدون هماهنگی دولت کاهش یافت

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاری فارس، اردشیر دادرس در ادامه گفت‌وگو افزود در تاریخ 93/2/13 قیمت های جدید حامل های انرژی توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.


وی ادامه داد: اما در تاریخ 93/2/14 ابلاغیه ای به شماره 14148 از سوی معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت که در آن در مورد نرخ گاز مایع توضیحاتی داده است. به گزارش خبرنگار فارس این ابلاغیه دارای 3 بند است که در مورد گاز مایع (ال پی جی) مواردی ذکر شده، در ادامه تصویر ابلاغیه شماره 14148 ار مشاهده می کنید.

همانطور که ملاحظه می شود در جز "الف" از بند 1 این ابلاغیه  آمده است نرخ گاز مایع (کپسولی در کلیه اوزان) به ازای هر کیلوگرم از یک هزار و هشتصد ریال به دوهزار و صد ریال افزایش می یابد.
در جزء "ب" از همین بند نیز آمده است نرخ گاز مایع بالک به ازای هر کیلوگرم از پنج هزار و چهارصد ریال به شش هزار و پانصد ریال افزایش می یابد.
و در بند 2 و 3 نیز امده است وزارت صنعت معدن و تجارت هزینه خدمات توزیع گاز مایع را تعیین و ابلاغ نماید و در نهایت ابن تصویب نامه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
به این ترتیب در این ابلاغیه، هیچ اظهارنظری راجع به نرخ CNG نشده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در ادامه گفت‌وگوی خود باخبرنگار فارس ضمن اینکه سوال اینجا است که این ابلاغیه چه ربطی به سی ان جی دارد؟ تصریح کرد: در چند هفته گذشته شاهد کاهش قیمت گاز سی ان جی در هر کیلوگرم از 652 تومان به 600 تومان بودیم که پس از پیگیری های صورت گرفته از استانداری و حتی شهرداری ها مشخص نشد که علت این کاهش قیمت چیست اما پس از پیگیری های صورت گرفته از شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مطلع شدیم مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی طی ابلاغیه ای با عنوان تغییر نرخ فروش سی ان جی و ال پی جی به شماره 500/26337 در تاریخ 93/2/14 و به استناد به مصوبه 14148 که توسط معاون اول رئیس جمهور صادر شده است قیمت سی ان جی را نیز در کنار قیمت ال پی جی تغییر داده است.
دادرس ادامه داد: ابن اتفاق در حالی رخ داده است که ابلاغیه 14148 معاون اول رئیس جمهور هیچ ربطی به قیمت سی ان جی نداشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق نرخ 652 تومان سی ان جی در هر کیلوگرم هستید گفت: من و اتحادیه جایگاه داران سی ان جی موافق نرخ 450 تومان برای هر مترمکعب هستیم به این مفهوم که نرخ سی ان جی در تمام جایگاه ها باید به صورت متر مکعب محاسبه شود؛ زیرا در کنار اینکه این نرخ یک بار روانی برای مردم دارد حجم چگالی 0.69 که در فروش‌های با مقیاس کیلوگرم به دستور وزیر نفت لحاظ می شود باید در پشت قبوض صادره از شرکت ملی گاز بیاید و دیگر در تمام جایگاه ها سی ان جی با قیمت 650 تومان به فروش رسد. دادرس با اشاره به اینکه جایگاه داران به دنبال پیگیری این موضوع از طریق دیوان عدالت اداری بودند گفت: پس از تعامل صورت گرفته بین اعضا و اتحادیه هیئت دولت در حال پیگیری موضوع است که چرا مصوبه اول نرخ های حامل های انرژی توسط شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ابطال شده است.

Search