اخبار

جایگاه داران سی ان جی متضرر از کرونا حمایت می شوند

Previous Next
شهرداری مشهد: مصوبه تخفیف به مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا شامل سی ان جی داران هم می شود
 

محمد بهبودی نیا
اگر چه بعد از شیوع کرونا جایگاه های سی ان جی همچنان به صورت شبانه روزی به فعالیت خود ادامه دادند اما رکود ناشی از کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری های اجتماعی که به مسدود شدن ورودی بسیاری از شهرها و شهرستان های استان انجامید باعث کمتر شدن مراجعان به جایگاه های سی ان جی شد به طوری که برخی از جایگاه داران سی ان جی در استان مدعی شدند با شرایط موجود دچار ضررو زیان های چشمگیری شده اند و نیازمند حمایت جدی مسئولان در این زمینه هستند.  هرچند تصمیمات اتخاذ شده در زمینه طرح فاصله گذاری اجتماعی کاملا درست و در راستای حفظ سلامت شهروندان است اما باید در این زمینه با ارائه تسهیلاتی  به جبران ضرر و زیان اصناف متضرر از کرونا نیز اقدام کرد.
ادعای کاهش 50 درصدی فروش جایگاه ها
سید محمدرضا رضوی راد رئیس هیئت مدیره جایگاه داران سی‌ان‌جی استان در گفت و گو با «خراسان رضوی» می گوید: تعداد کل جایگاه های سی ان جی استان 190 جایگاه و تعداد آن در مشهد 77 جایگاه است که بیش از 60 درصد ظرفیت جایگاه های مشهد تحت مالکیت شهرداری است. وی می افزاید: همزمان با شیوع کرونا اگر چه جایگاه های سی ان جی به صورت شبانه روزی فعال بودند اما از ابتدای اسفندماه فروش جایگاه های استان 50 درصد کاهش پیدا کرده است. رضوی راد مدعی می شود: جایگاه های سی ان جی هزینه های تعمیر و نگهداری سنگینی دارند و هم اکنون بیشتر جایگاه داران اعلام کرده اند با توجه به شرایط فعلی و اعلام دستمزدهای جدید، امکان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارند، چه برسد به تعمیر و نگهداری. با  وجود این و تمام ضرر و زیان هایی که به آن اشاره شد هم اکنون جایگاه های
سی ان جی در لیست طبقه بندی مشاغل زیان دیده قرار نگرفته اند و ما تا امروز درباره این موضوع مکاتباتی را داشته ایم تا برای این رسته شغلی نیز تمهیداتی در استان اندیشیده شود.وی می گوید: هم اکنون تعدادی از جایگاه های سی ان جی تحت مدیریت شهرداری است و تعدادی نیز توسط بخش خصوصی اداره می شود و ما از شهرداری های استان درخواست داریم امتیازاتی را که برای دیگر مشاغل زیان دیده قرار داده اند به جایگاه داران سی ان جی هم اختصاص دهند و بخشی از اجاره ها را نگیرند تا کمکی شود به زیان کرونایی این روزها.رضوی راد می افزاید: درخصوص جایگاه هایی هم که توسط بخش خصوصی اداره می شود دولت، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و مسئولان امر در استانداری نیز باید پای کار بیایند.
شهرداری: تخفیفات لازم شامل
سی ان جی ها هم می شود

از آن جا که 31 جایگاه سی ان جی در مشهد زیر نظر شهرداری اداره می شود و پیمانکاران به اجاره این جایگاه ها اقدام می کنند و به فعالیت خود ادامه می دهند، مشکلات این صنف را از میثم امانی، رئیس اداره بهره برداری
 معاونت اقتصادی شهرداری مشهد پیگیری می کنیم که در این باره به «خراسان رضوی» می گوید: طبق بررسی های ما ضرر و زیان در این ایام شامل همه این جایگاه ها نمی شود وبعد از بررسی های انجام شده اگر ثابت شود جایگاهی در این دوران دچار ضرر و زیان شده اقدامات لازم را برای این جایگاه اعمال می کنیم.
 وی می افزاید: در اسفندماه سال گذشته مصوبه شورای شهر مشهد مبنی بر تخفیف به مشاغلی که از شیوع کرونا دچار آسیب هایی شدند ارائه شد که یکی از تخفیفات شامل تخفیف دراجاره ها می شود و جایگاه های سی ان جی هم اگرچه نامی از آن ها در مصوبه شورا برده نشده اما شامل این موضوع می شوند.»
در حال مکاتبه با ستاد مرکزی هستیم
در ادامه با محمد حسین مدبر، رئیس امور جایگاه های سی ان جی استان گفت وگو می کنیم. وی درباره کمک به جبران ضرر و زیان احتمالی جایگاه داران سی ان جی استان می گوید: در خصوص جایگاه هایی که زیر نظر شهرداری هستند ما مکاتباتی را در استان انجام داده ایم، اما درباره جایگاه های بخش خصوصی باید به این نکته اشاره کرد که در استان برای جایگاه های سی ان جی تصمیم گرفته نمی شود و باید در سطح کشور تصمیماتی اخذ شود، ما نیز  برای حل مشکل این جایگاه داران مکاتباتی را با ستاد مرکزی در کشور انجام داده ایم ولی مطمئنا در ستاد هم نمی توانند آنی تصمیم بگیرند و باید روی این موضوع تحقیق و بررسی هایی انجام شود. مدبر می افزاید: از آن جایی که سی ان جی سوخت ارزان قیمت تری نسبت به بنزین  است گمان نمی رود این روند چندان ادامه پیدا کند و در روزهای آینده این جایگاه ها به روند عادی فروش باز می گردند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا از طریق شرکت ملی پخش رصد میدانی برای آمارگیری از میزان ضرر و زیان جایگاه های خصوصی انجام شده است؟ می گوید: ما تا حدودی از آمارها مطلع هستیم و تا روزهای قبل افت فروش مشهود بود و اما روند در حال بازگشت به قبل است.
شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقدامات انجام شده در زمینه ارائه تسهیلات به جایگاه های سی ان جی متضرر از کرونا در استان با یزدان پناه، معاون عمرانی استانداری تماس می گیریم که بعد از دو روز پیگیری، وی پاسخ گوی تماس های ما نشد.

Search