اخبار

دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی با کمک‌های بلاعوض

Previous Next
با تصویب شورای اقتصاد 6 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای دوگانه سوز کردن یک میلیون و 900 هزار ون، وانت بار و مسافربرهای شخصی اختصاص یافت.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

حمید قاسمی مجری طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هدف از این طرح این است که کلیه هزینه های بار و مسافر به سمت سی ان جی ببریم و هزینه ها کاهش یابد. در این فرایند خودروهای تولید شده در کشور که در چرخه مسافر هستند به سمت سی ان جی بروند که خودرهای ون، وانت بار ها و تاکسی ها را در بر می گیرد.

 

قاسمی گفت: در این طرح صد درصد خودروهایی که در این طرح باشند را شامل می شود. هزینه هر خودرو 4 میلیون و 500 تومان است که در این طرح جامعه هدف یک میلیون 464 هزار خودرو در این طرح تعریف شده است که تمام هزینه از  محل صادرات فراورده های نفتی تامین می شود که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

او با بیان اینکه از 2 میلیون 400 خودرو ی وانت در کشور یک میلیون و صد هزار وانت سی ان جی سوز  هستند که هدف از این طرح این است که کلیه وانت بار ها به مرور سی ان جی سوز شوند همچنین صد دردصد ون ها و 200 هزار تاکسی مسافربر شخصی در طرح هدف گذاری شده اند که به این ترتیب 100 درصد بار و مسافر را پوشش خواهند داد. 

با سی ان جی سوز کردن خودرو ماهانه 400 هزار تومان صرفه جویی می شود که سالانه 5 تا 6 میلیون تومان برای هر خانوار صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

اردشیر دادرس رئیس انجمن سی ان جی و صنایع وابسته گفت: بعد از 5 سال توقف رشد صنعت سی ان جی ، دو طرح بزرگ هوشمند سازی مصوب 22 اسفند 97 که از خرداد 98 اجرایی شده است برای کمک به مکانیزه کردن جایگاه های سوخت و تست و بازرسی مخازن همچنین طرح مصوب شورای اقتصاد با تمهیدات دولت و دستورالعمل خوب باعث رونق صنعت سی ان جی خواهد شد.

 

او افزود: شرایط نقدینگی صنعت سی ان جی وضعیت بحرانی دارد که امیدواریم بعنوان کشوری با صنعت پیشرو  و اول در صنعت سی ان جی این طرح را به خوبی مدیریت کنیم.

اردشیر دادرس گفت: 5 تا 6 کارخانه مخزن سازی در تهران سالانه بالای یک میلیون مخزن می توانند تولید کنند که در دنیا بی نظیرند اما اکنون نیمه فعال هستند که دولت با ترمیم کارخانه ها می تواند به تولید و خدمات رسانی کمک کند. با حمایت دولت با نصب جدید کیت ساز ها شتاب لازم را برای ماشین های جدید ایجاد شد.

پوریا محمدیان مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: ناوگانی مسافری و باری در این طرح قرار دارند که بعنوان حمل و نقل عمومی و سازمان حمل و نقل جاده ای قرار می گیرند. با اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت، انگیزه رانندگان برای دوگانه سوزکردن خودرو بالا رفته از جمله در حوزه سرویس مدارس، تاکسی های اینترنتی، آژانس های تاکسی تلفنی و وانت بارهای پرتردد مخاطب تسهیلات مصوبه شورای اقتصاد هستند.

در حوزه مسافربرهای شخصی با شناسایی و اولویت بندی که به وسیله بانکهای اطلاعاتی وزارت کشور انجام می شود به شرکت های پخش فراوردهای نفتی معرفی می شوند تا از طریق کارگاه ها مورد  تبدیل قرار گیرند.

 

محمدیان افزود: اجرای طرح سهمیه بندی قبلی در سال 85 نهضتی در دوگانه سوز کردن خودروها اتفاق افتاد و از 320 هزار خودروی تاکسی در سطح کشور بیش از 90 درصد دوگانه سوز هستند اما در 8 سال اخیر میزان خودروهای گازسوز کم شد که سی ان جی را به حاشیه برد. 

سیدرضا مفیدی مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت در ارتباط تلفنی گفت: این طرح به موقع و با تدابیر قبلی آماده اجرایی شدن است.

 

او افزود: در صنعت سی ان جی با توجه به اینکه پیشرو هستیم در مقطع جدید از سرمایه گذاری ها استفاده خواهیم کرد. 

 سامانه www.irngb.ir برای ثبت نام و نوبت گیری خودروهایی که گاز سوز می شوند انجام می شود. بیش از 300 مرکز در سراسر کشور آماده خدمت رسانی هستند و خدمات ارائه شده کاملا استاندارد است و در صدور کارت سوخت نیز لحاظ خواهد شد. 

رانندگان خودرو برای تست مخزن های نصب شده یا مخزن های جدید و گاز سوزکردن خودرو می توانند از این سامانه استفاده کنند. او افزود: همه بخش های وزارت صمت برای تامین منابع اولیه آماده هستند. 

زراعتکار معاون انرژی سازمان برنامه و بودجه در ارتباط تلفنی گفت: این طرح از محل ماده 12 رفع موانع تولید رقابت پذیر تامین مالی می شود و از محل بازپرداخت صادرات فرآورده های نفتی تامین منابع می شود. همچنین از محل صرفه جویی منابع انرژی بازپرداخت سرمایه ها انجام می شود. 

او افزود: محاسبات نشان می دهد با توجه به پایین بودن هزینه سی ان جی، به طور متوسط صرفه جویی به میزان سالانه 10 تا 20 میلیون تومان برای مردم به همراه خواهد داشت.

معاون انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: در انتهای طرح یعنی بعد از 4 سال، حدود 7 میلیون لیتر در روز مصرف بنزین کم خواهد شد که معادل ساخت یک پالایشگاه خواهد بود همچنین علاوه بر صرفه جویی و کاهش هزینه های بخش حمل و نقل عمومی از نظر زیست محیطی هم اثرات مطلوبی خواهد داشت. این طرح در کاهش آلاینده ها کمک خواهد کرد. 

او با تکذیب شایعه افزایش قیمت سی ان جی گفت: قیمت سی ان جی تغییر نخواهد کرد و اصلاح قیمت در بخش سی ان جی در دولت مطرح نیست. در بخش تاکسی ها بالای 85 درصد تاکسی های کشور گازسوز هستند و هدف گذاری حمل و نقل عمومی در دست انجام است.

اسعدی کارشناس مسائل انرژی در ارتباط تلفنی گفت: آمار و ارقام ها گویای این است که اگر بتوانیم خودورها را به سمت سی ان جی سوز کردن ببریم صرفه جویی 20 میلیون لیتر در روز و کاهش گازهای آلاینده را به همراه خواهد داشت. 

 

او افزود: به دلیل توسعه نامتوازن سی ان جی در کشور در تناسب خودروهای سی ان جی سوز و جایگاه ها و نوسانات سیاست های اتخاذ شده و نداشتن برنامه مشخص این طرح پابرجا نبوده است بنابراین برای ترغیب درست این هدف باید انگیزه لازم برای احداث جایگاه ها و حمایت های لازم در ساخت تجهیزات سی ان جی فراهم شود که نیازمند سیاست های حمایتی دولت است.

Search