اخبار

شهرآرا: شرکت گاز به تعهداتش عمل نکرد

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از روزنامه شهرآرا، با تصویب هیئت دولت قیمت CNG برای مصرف‌کنندگان با احتساب مالیات ارزش افزوده و عوارض متعلقه به ترتیب از تاریخ اول اسفند ٩٣ در هر متر مکعب از مبلغ (٤٥٠٠) ریال به مبلغ (٤١٤٠) ریال و بهای هر کیلوگرم CNG از تاریخ ٥ اسفند ١٣٩٣ از مبلغ (٦٥٢٠) ریال به مبلغ (٦٠٠٠) ریال کاهش می‌یابد.
بر اساس این گزارش از اول اسفند ماه عرضه CNG به خودروهای سواری بر اساس وزن و به کیلوگرم محاسبه و عرضه می‌شود.
از ابتدای سال جاری به دلیل افزایش قیمت CNG و نزدیک‌شدن قیمت آن به قیمت بنزین، مصرف CNG به شدت کاهش‌یافته و از ٢١میلیون مترمکعب در روز به ١٨میلیون مترمکعب در روز رسید.براین‌اساس از مدت‌ها پیش انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG خواستار کاهش قیمت CNG به دلیل کاهش مصرف این سوخت پاک شده بود تا از افزایش واردات بنزین به کشور ناشی از جایگزینی CNG با بنزین جلوگیری شود.
بر این اساس ظاهرا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزیر نفت با این کاهش قیمت موافقت کرده بودند، اما شرکت ملی گاز به دلیل نامشخصی چندان موافق کاهش قیمت این حامل انرژی نبوده است.
بر اساس این گزارش، وزارت نفت پیش از این دو سناریو برای قیمت CNG طراحی کرده بود که بر اساس سناریوی نخست اگر قیمت بنزین در سال ٩٤ افزایش پیدا کند، قیمت CNG ثبات مانده و افزایش نخواهد یافت و براساس سناریوی دوم اگر قیمت بنزین ثابت بماند، به منظور حفظ فاصله قیمت بنزین و CNG قیمت CNG کاهش می‌یابد.
بر این اساس و با توجه به کاهش قیمت CNG با مصوبه هیئت دولت به نظر می‌رسد، قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت و تثبیت خواهد شد.
کاهش قیمت گاز سی‌ان‌جی اعمال شده است
عضو هیات مدیره انجمن جایگاه‌داران CNG کشور با بیان اینکه از ابتدای اسفندماه گاز طبیعی(CNG) به ازای هر متر مکعب ٤١٤ تومان در جایگاه‌ها عرضه می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای اسفندماه این مصوبه هیئت دولت اجرایی شده است و گاز CNG به ازای هر مترمکعب ٤١٤٠ ریال که معدل کیلویی ٦ هزار ریال است در جایگاه‌ها به فروش می‌رسد.
سید محمدرضا رضوی‌راد افزود: قبل از اعمال این مصوبه هیئت دولت هر مترمکعب گاز CNGدر جایگاه‌ها عرضه سوخت گاز طبیعی ٤٥٠٠ریال و به معادل کیلویی آن ٦٥٢٠ریال به فروش می‌رسید.
وی با تاکید براینکه این کاهش قیمت نباید روی کارمزدهای جایگاه‌ها تاثیر داشته باشد، تصریح کرد: انتظار ما این است که کارمزد جایگاه‌ها نباید دچار تغییرات شود و باید همان ٧٠تومان باقی بماند.
کارمزد ٧٠ تومانی، ٣٩ تومان شد
رضوی‌راد با اشاره به اینکه براساس محاسبات قرار بوده است شرکت گاز در قیمت فروش گاز به جایگاه‌داران تعدیل کند، ادامه داد: متاسفانه این اتفاق هنوز نیافتاده است و اعتراض تمام جایگاه‌داران را در پی داشته است و متاسفانه در حال حاضر کارمزد جایگاه‌داران از ٧٠ تومان به ٣٩ تومان رسیده است.
وی افزود: قبل از کاهش قیمت گاز طبیعی جایگاه‌داران گاز را در جایگاه‌های مربوط به شهرداری ٣٨٠تومان و در جایگاه‌های خصوصی ٣٧٠تومان می‌خریدند که به ترتیب برای جایگاه‌های مربوط به شهرداری ٧٠ تومان و جایگاه های بخش خصوصی٨٠ تومان به ازای هر مترمکعب داشته است، اما در حال‌حاضر جایگاه‌داران به‌جای اینکه گاز را ٤٥٠ تومان عرضه کنند ٤١٤تومان به مردم می‌فروشند، اما شرکت گاز با همان قیمت قبلی به جایگاه‌داران می‌فروشد و عملا جایگاه‌داران گاز طبیعی، ٣٦ تومان به ازای هر مترمکعب ضرر می‌کنند.
رئیس هیات مدیره انجمن جایگاه‌داران CNG خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان فقط می‌گویند که این موضوع در دست اقدام است، تصریح کرد: در تاریخ ٢٨دی‌ماه سال جاری وزیر نفت به همراه معاونان خود برای بررسی توسعه و بهبود جایگاه‌های CNGجلسه‌ای را تشکیل دادند.
تعهدات عملی نشده شرکت گاز
وی افزود: در این جلسه تصمیماتی گرفته شده است از جمله اینکه شرکت گاز از ابتدای دی‌ماه سال جاری قبض جایگاه‌های CNG را بر مبنای فروش ٤١٤ تومان صادر کند و علاوه بر آن مالیات بر ارزش افزوده که از قبض دریافت می‌شد نباید دریافت شود و علاوه بر آن ١٠درصدی که به‌عنوان کسر رعایت ضوابط فنی دریافت می‌شد شرکت گاز نباید دریافت می‌کرد و این‌ها قرار بود در ابتدا انجام شود و در ادامه از ابتدای اسفند فروش در جایگاه‌های سراسر کشور بر مبانی هر مترمکعب ٤١٤ تومان باشد، اما متاسفانه این کاهش قیمت انجام شد، اما شرکت گاز به هیچ کدام از تعهدات خود جامه عمل نپوشانده است.
شوک در جایگاه‌های CNG
رضوی‌راد با اشاره به اینکه قبوضی که برای جایگاه‌های CNG آمده است طبق روال گذشته است و هیچ‌گونه تغییری در آن اعمال نشده است که همین موضوع جایگاه‌داران را در شوک فرو برده، تصریح کرد: قرار نبود که در این موضوع کاهش قیمت جایگاه‌داران متضرر شوند، بلکه قرار بود دولت از حق خود در این خصوص بگذرد، اما جایگاه‌ها از مردم پول کمتری می‌گیرند، اما حق دولت هیچ تغییری نکرده است و مسئولان مربوطه می‌گویند که این موضوع اجرایی خواهد شد.
عضو هیئت مدیره انجمن جایگاه‌داران CNGکشور با بیان اینکه ما اعتراض خود را به گوش استاندار هم رسانده‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز مسئولان در این رابطه اقدامی را صورت نداده‌اند و بنده احساس می‌کنم که اتفاق بدی برای پرداخت این قبوض در راه خواهد بود.
وی ادامه داد: از ابتدای اسفند که این اتفاق افتاده است جایگاه‌داران اعتراضات شدیدی را حتی با تهدید به تعطیلی جایگاه‌ها عنوان کرده‌اند که ما جلوی این موضوع را گرفته‌ایم و امیدواریم این موضوع با تعامل حل شود.
لازم به ذکر است که در این رابطه تماس های زیادی با مسئولان شرکت گاز خراسان رضوی گرفته شد که مدیران این شرکت  جوابگو نبودند

Search