اخبار

قطع گاز چند جايگاه‌ CNG توسط شركت گاز

رئيس سنديكاي جايگاه داران سي‌ان‌جي از قطع گاز چندين جايگاه توسط شركت گاز به دليل عدم پرداخت قبوض خبر داد و گفت: در استان هاي خراسان رضوي، خوزستان، قزوين، گيلان و تهران اين موضوع تبديل به يك معضل شده است. اردشير دادرس درگفت‌وگو با فارس با اشاره به تعطيلي چند جايگاه سي ان جي در كشور به دليل عدم پرداخت قبوض گاز گفت: بحث قطع گاز سي ان جي جايگاه داران بسيار مهم و جدي شده است و علت آن اين است كه كارمزد جايگاه داران سي ان جي توجيه و صرفه اقتصادي ندارد.
وي ادامه داد: با اين حساب تمام جايگاه داران درحال ضرردادن هستند زيرا اولا فروش 260 تومان گاز به ازاي هر مترمكعب به جايگاه داران موجب مي شود تا در عمل قيمت اين گاز با احتساب ماليات برارزش افزوده 270 تومان محاسبه شود در صورتي كه جايگاه هاي بنزين از ماليات برارزش افزوده معاف هستند. رئيس سنديكاي جايگاه داران با اشاره به ديگر هزينه هاي موجود در جايگاه ها كه موجب بالارفتن هزينه كل و در نهايت كاهش سود و يا در گاهي از مواقع منجر به ضرر جايگاه داران مي شود اظهار كرد: يكي از مواردي كه منجر به ضرر جايگاه داران شده است اختلاف ميترينگ است كه در گذشته مبلغ گاز فروخته شده به شدت پايين بود اما در حال حاضر به 260 تومان رسيده است و اين بالابودن قيمت منجر مي شود تا جايگاه داران ضرر كنند. دادرس خاطرنشان كرد: گاز وقتي از عسلويه استخراج مي شود داراي يك وزن حجمي است اما هنگامي كه به شهر هاي مختلف منتقل مي شود وزن حجمي آن تغيير مي كند بنابراين اين تغييرات منجر به ضرر جايگاه داران مي شود بنابراين از شركت ملي گاز درخواست كرديم كه قبوض به صورت استاني صادر شود تا ديگر جايگاه داران از اين بابت ضرر ندهند. وي گفت: اين اختلاف ميترينگ موجب مي شود كه يك جايگاه قبض 84 ميليون توماني بابت پول ماهيانه سي اني جي برايش بيايد در صورتي كه تنها كمتر از 70 ميليون تومان گاز در طول يك ماه فروخته باشد.
دادرس افزود: آناليز خود را نسبت به اين وضعيت به مسئولان ستاد هدفمندكردن يارانه ها و وزارت نفت داده ايم و در آنجا بازگو كرديم كه در حدود 70 تا 80 تومان بايد كارمزد به اين جايگاه داران پرداخت شود. وي ادامه داد: مسئولان وزارت نفت و شركت پالايش وپخش نيز آناليز خود را به ستاد هدفمندكردن يارانه ها داده اند كه در تاريخ 17 فروردين ماه اين موضوع مطرح شده است ولي آنها نيز ضمن قبول داشتن آن به ما اعلام كرده اند كه اكنون نمي توانيم به اين موضوع رسيدگي كنيم و جابه جايي كارمزد نيز نمي توانيم داشته باشيم.
رئيس سنديكاي جايگاه داران با اشاره به تعطيلي چند جايگاه در استان هاي مختلف كشور تصريح كرد: در استان هاي خراسان رضوي، خوزستان، قزوين، گيلان و تهران اين موضوع تبديل به يك معضل شده است و حتي در استان سمنان جايگاه داران دو منظوره نامه نوشته اند كه سي ان جي را از آنها بگيرند زيرا هرچه سود از بنزين به دست مي آورند در سي ان جي از دست مي دهند. وي ادامه داد: در حال حاضر نيازمند 800 جايگاه در سطح كشور هستيم تا بتوانيم از حجم ترافك پشت جايگاه ها كم كنيم با اين حساب وقتي جايگاه هاي موجود در حال ضرر دادن هستند ديگر بخش خصوصي در آنها سرمايه گذاري نمي كند. دادرس تصريح كرد: در حال حاضر گاز فروخته شده به جايگاه ها در حدود 26 سنت است و صادرات گاز نيز در حدود 30 سنت است و البته به ازاي هر مترمكعب نيز حدود 8 تا 9 سنت هزينه صادرات است. در كنار اين هزينه لوله كشي و خطرات بين راه را نيز بايد محسوب كنيم شما متوجه مي شويد كه درحال حاضر شركت ملي گاز با يك قيمت بيشتر از قيمت صادراتي گاز را به جايگاه داران مي فروشد.
وي ادامه داد: جايگاه داران روزانه 18 ميليون متر مكعب گاز به فروش مي رسانند يعني معادل 18 ميليون ليتر صرفه جويي در مصرف بنزين شده است. رئيس سنديكاي جايگاه داران اظهار كرد: شركت ملي گاز اجازه داد تا 75 درصد از پول قبوض واريز شود تا درآينده تكليف 25 درصد باقي مانده مشخص شود اما جالب است بدانيد كه بعضي از شركت هاي گاز اين موضوع را قبول كردند و بعضي گفته اند كه به طور كامل بايد پرداخت شود.


Search