اخبار

نوبت دهي جايگاه هاي گاز در مشهد؛ رضايت شهروندان و بي توجهي مسئولان!

افزايش توليد خودروهاي دوگانه‌سوز در ايران در حالي روند پرشتاب خود را طي مي‌كند كه در بخش ساخت جايگاه‌هاي‌ عرضه اين سوخت وضعيت خوبي را مشاهده نمي‌كنيم. هر روزه بر صفوف طولاني جايگاه‌ها افزوده مي‌شود و هيچ كس به فكر راه‌حل اصولي براي اين معضل نيست. اما اخيرا و براي نخستين‌بار در كشور سيستم نوبت‌دهي در يكي از جايگاه‌هاي سي.ان.جي مشهد راه‌اندازي شده كه مسئول اين جايگاه معتقد است اين سيستم مي‌تواند صف عريض‌و‌طويل خودروها را كاهش دهد.

سوخت‌رساني به خودروهاي گازسوز، بدون صف
در اين‌رابطه مجري ارائه‌كننده سيستم نوبت‌دهي در جايگاه سي.ان.جي هفت‌تير اظهار مي‌دارد: اين سيستم از 22اسفندماه سال گذشته در اين جايگاه اجرايي شده و به‌زودي در ديگر جايگاه‌هاي سي.ان.جي مشهد نيز راه‌اندازي خواهد شد.
محمد صداقت با بيان اينكه طي نظرسنجي‌هاي صورت گرفته اغلب بهره‌برداران از اين سيستم رضايت داشته‌اند، مي‌افزايد: در اين سيستم، بهره‌برداران (راننده‌هاي خودروهاي گازسوز) به صورت مشترك دائمي ثبت‌نام كرده و مي‌توانند نوبت بعدي دريافت سوخت سي.ان.جي خود را نيز مشخص كنند.
وي ادامه مي‌دهد: افراد مي‌توانند راس ساعت تعيين شده و بدون چند ساعت معطلي در صف، به جايگاه مراجعه و سوخت مورد نياز خودرو خود را تامين كنند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر به‌طور ميانگين سوخت‌رساني به خودروها در عرض 3 تا 5دقيقه انجام مي شود مي‌افزايد: اين سيستم، سرعت سوخت رساني و ظرفيت پذيرش خودروها را در جايگاه افزايش داده است. وي تصريح مي‌كند: اين طرح قرار بود؛ در ساير جايگاه‌ها نيز اجرايي شود اما چون اجراي طرح هزينه‌بر است، تاكنون حمايت اساسي از آن صورت نگرفته است.
وي خاطر نشان مي‌كند: براي اجراي اين طرح تاكنون 150ميليون‌ريال هزينه شده است و براي تداوم آن بايد 200تومان به عنوان بهاي خدمات از خودروها دريافت شود.
رضايت 95درصد بهره‌برداران از سيستم نوبت‌دهي
مدير عامل شركت شهروند هشتم (متولي جايگاه‌هاي سي.ان.جي شهرداري مشهد) نيز در اين‌خصوص مي‌گويد: اين سيستم كه با هزينه متقاضي اجراشده، منجر به رضايت 95درصد بهره‌برداران گرديده است.
مجيد هراتي‌زاده مي‌افزايد: مردم محله، مغازه‌داران، مراكز آموزشي مستقر در محل و بهره‌برداران بيشترين رضايت را از اجراي اين سيستم داشته‌اند.
وي با بيان اينكه، در صورت تاييد سازمان‌هاي متولي اين امر، اين سيستم به‌زودي در ساير جايگاه‌ها نيز راه‌اندازي خواهد شد، مي‌گويد: سيستم نوبت‌دهي در اين جايگاه براي نخستين‌بار در كشور و به‌دنبال حمايت شهرداري مشهد اجرايي شده است.
وي خاطرنشان مي‌كند: اين شركت خدمات‌دهنده براي اجراي اين طرح هزينه‌هايي كرده است كه بايد تامين شود و تامين اين هزينه‌ها به ابلاغ مراجع ذي‌ربط نياز دارد.
وي با اشاره به پرداخت 200تومان بهاي خدمات در جايگاه‌هاي سي.ان.جي نيز اظهار مي‌دارد: قطعا شهروندان پرداخت 200تومان را به چند ساعت معطل شدن در صف ترجيح مي‌دهند، اما دريافت اين مبلغ از بهره‌برداران نياز به تاييد سازمان‌هاي متولي نياز دارد.
مشكل خودروهاي عبوري
با اين وجود رئيس انجمن صنفي جايگاه‌هاي سي.ان جي مشهد در اين خصوص اظهار مي‌دارد: باتوجه به زائرپذيري مشهد، در اين سيستم بايد خودروهاي عبوري نيز ديده شود.
محمدرضا رضوي‌راد با بيان اينكه احتمال نوبت‌فروشي نيز در سيستم نوبت‌دهي وجود دارد، مي‌گويد: در صورت حل دو مشكل مذكور، آمادگي لازم براي اجراي اين سيستم را در ساير جايگاه‌ها نيز داريم.
وي مي‌گويد: برخي كارشناسان معتقدند؛ اگر 70جايگاه سي.ان.جي در مشهد تاسيس شود، مشكل صفوف گاز حل مي‌شود، اما با توجه به اينكه هيچ آمار رسمي و معتبري از تعداد خودروهاي گازسوز مجاز و غيرمجاز در مشهد وجود ندارد و همچنين توزيع جايگاه‌ها نيز متناسب با نياز شهر نيست، اين مشكل به اين‌زودي‌ها مرتفع نخواهد شد.
وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر در منطقه قاسم‌آباد چند جايگاه س.ان.جي فعال است، اما در طول بولوار وكيل‌آباد و امام علي حتي يك جايگاه نيز وجود ندارد.
رضوي راد با اشاره به اينكه نازل‌هاي خوابيده در جايگاه‌هاي سي.ان.جي در سطح شهر مشهد نيز معادل 5جايگاه فعال است، مي‌گويد: با فعال كردن اين نازل‌ها مي‌توانيم تا حدودي مشكل صف را مرتفع كنيم.
وي اظهار مي‌دارد: امسال قرار است 400هزار خودرو دوگانه‌سوز در كشور توليد شود، همچنين قرار است 170هزار خودرو نيز در كارگاه‌هاي مجاز گازسوز شوند و با احتساب افرادي كه به صورت غيرمجاز به گازسوز كردن خودرو خود اقدام مي‌نمايند، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه صفوف خودروها در جايگاه‌هاي سي.ان.جي تا چه اندازه طولاني خواهد شد.

Search