اخبار

شبستان: واردات تکنولوژی صنعت CNG گازپروم از ایران

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاری شبستان، گازپروم، شرکت نفت و گاز روسی است. این شرکت، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی و یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان می‌باشد. در بین شرکت‌های گازی، شرکت روسی گازپروم، به واسطه ذخایر گازی و در اختیار داشتن بیش از ۱۵۲٫۲۰۰ کیلومتر خط لوله گاز طبیعی، بزرگ‌ترین شبکه خطوط لوله انتقال گاز در جهان، جایگاه ویژه‌ای دارد. دفتر مرکزی شرکت گازپروم، در شهر مسکو قرار دارد.
از آنجایی که گازپروم، ۲۵ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین می‌کند، لذا نبض انرژی این قاره را، در دست گرفته و به شدت در تلاش است، تا این ویژگی انحصاری را، با فشار غیرمتعارف بر رقبای خود، حفظ کند. شرکت گازپروم، بزرگترین شرکت روسیه به شمار می‌رود، این شرکت همچنین بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی اروپا است. در سال ۲۰۰۴ گازپروم با تولید تقریبی ۹۳ درصد از گاز طبیعی روسیه، فروشی معادل ۳۱  میلیارد دلار را رقم زد. در سال ۲۰۱۱ این شرکت معادل ۵۱۳٫۲ میلیارد متر مکعب گاز تولید کرد که این مقدار برابر ۱۷ درصد از تولید گاز جهان، در این سال می‌باشد. شرکت گازپروم در همین سال، معادل ۳۲٫۳ میلیون تن نفت خام و ۱۲٫۱ میلیون تن گاز مایع تولید کرده است.
بنابراین گزارش، این شرکت مذاکراتی را با ایران برای واردات تکنولوژی صنعت CNG از ایران آغاز کرده است. مهر در این رابطه به نقل از سعید پاک سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز در این باره نوشته است: "براساس جلسه ای که سال گذشته با حضور معاون رئیس کل گازپروم در ایران برگزار شد، ٦ کارگروه برای توسعه همکاری میان ایران و روسیه تشکیل شد. برای همکاری بیشتر، مذاکرات کارگروه قطعات، تجهیزات و تعمیر و نگهداشت شبکه خطوط لوله انتقال و توزیع گاز با حضور روس‌ها در تهران برگزار شد. در این نشست، چند موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و زمینه‌های همکاری میان شرکت گاز ایران و گازپروم مشخص و برخی حوزه‌ها نیز برای بررسی‌های بعدی معرفی شد تا در جلسه‌های تخصصی مورد بحث قرار گیرند. در نشست مشترک تهران ١١ موضوع در حوزه های سی ان جی، ال ان جی، سیستم تعمیر و نگهداشت توربوکمپرسورهای گاز، آزمایشگاه برای ارزیابی توربین‌ها و فنآوری‌های نوین نشت یابی خطوط انتقال گاز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و هم اکنون صنعت سی ان جی در ایران به بلوغ کامل رسیده و با توجه به اینکه روسیه نیز برای بهره‌گیری از این سوخت در حوزه حمل و نقل برنامه‌ریزی کرده، گازپروم برای استفاده از تجربیات ایران در این حوزه ابراز تمایل کرده است.
با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، طرف روس به زودی بازدیدی از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی خواهد داشت و در ادامه تعدادی از سازندگان ایرانی نیز با سفر به روسیه توانمندی‌های خود در این زمینه را به شرکت گازپروم ارائه می کنند. با توجه به اینکه روسیه دارای توانمندی‌هایی در این زمینه است، با معرفی شرکت‌های سازنده توربین ایران به آنها سعی کردیم ارتباط لازم بین شرکت‌های داخلی و سازندگان روسی را برقرار کنیم تا نیازهایی که شرکت ملی گاز ایران در این زمینه دارد از این طریق تامین و پوشش داده شود."
یادآور می شود: شرکت گازپروم جدا از ذخایر گاز طبیعی و نفت خام، بزرگترین شبکه خط لوله انتقال گاز طبیعی جهان را نیز، در اختیار دارد، که در سال ۲۰۱۲ طول این شبکه، بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر اعلام شده است. بخش تولیدی گازپروم، بر روی دو محصول تمرکز دارد: نفت خام و گاز طبیعی. البته این شرکت، از طریق شرکت‌های تابعه فراوانی که در اختیار دارد، طیف وسیعی از محصولات و فراورده‌های نفتی را، به بازار نفت و گاز سراسر دنیا ارائه می‌نماید.

Search