اخبار

میزان: آمادگی روس ها برای واردات تکنولوژی صنعت CNG از ایران

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاری میزان، سعید پاک سرشت در تشریح محورهای مذاکرات انجام شده بین شرکت گاز ایران و گاز پروم روسیه در تهران، گفت: بر اساس جلسه‌ای که سال گذشته با حضور معاون رئیس کل گاز پروم در ایران برگزار شد، ٦ کارگروه برای توسعه همکاری میان ایران و روسیه تشکیل شد.
 
 مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با اعلام اینکه برای همکاری بیشتر، مذاکرات کارگروه قطعات، تجهیزات و تعمیر و نگهداشت شبکه خطوط لوله انتقال و توزیع گاز با حضور روس‌ها در تهران برگزار شد، تصریح کرد: در این نشست، چند موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و زمینه‌های همکاری میان شرکت گاز ایران و گاز پروم مشخص و برخی حوزه‌ها نیز برای بررسی‌های بعدی معرفی شد تا در جلسه‌های تخصصی مورد بحث قرار گیرند.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در نشست مشترک تهران ١١ موضوع در حوزه‌های سیان جی، آل ان جی، سیستم تعمیر و نگهداشت توربوکمپرسورهای گاز، آزمایشگاه برای ارزیابی توربین‌ها و فناوری‌های نوین نشت یابی خطوط انتقال گاز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، اظهار داشت: هم اکنون صنعت سیان جی در ایران به بلوغ کامل رسیده و با توجه به اینکه روسیه نیز برای بهره‌گیری از این سوخت در حوزه حمل و نقل برنامه‌ریزی کرده، گاز پروم برای استفاده از تجربیات ایران در این حوزه ابراز تمایل کرده است.
 
به گفته وی، با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، طرف روس به زودی بازدیدی از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی خواهد داشت و در ادامه تعدادی از سازندگان ایرانی نیز با سفر به روسیه توانمندی‌های خود در این زمینه را به شرکت گاز پروم ارائه می‌کنند.
 
مدیر پژوهش و فناوری شرکت گاز در ادامه به موضوع سیستم‌های تعمیر و نگهداشت توربوکمپرسورهای گاز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه روسیه دارای توانمندی‌هایی در این زمینه است، با معرفی شرکت‌های سازنده توربین ایران به آنها سعی کردیم ارتباط لازم بین شرکت‌های داخلی و سازندگان روسی را برقرار کنیم تا نیازهایی که شرکت ملی گاز ایران در این زمینه دارد از این طریق تأمین و پوشش داده شود.
 
پاک سرشت با بیان اینکه یکی از موارد مطرح شده در جلسه مشترک با طرف روس، تأمین قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری برخی توربوکمپرسورها است، افزود: از طرف روس خواسته‌ایم که این موضوع را بررسی کند.
 
وی در ادامه به همکاری ایران و روسیه در زمینه آل ان جی اشاره کرد و یادآور شد: در زمینه ارتقای توان علمی و دانش فنی و افزایش توان ساخت تجهیزات کلیدی آل ان جی مذاکراتی انجام و تصمیم گرفته شد به طور خاص افرادی در این حوزه از سوی روسیه به ایران معرفی شوند تا همکاری نزدیک‌تری انجام گیرد.
 
به گفته این مقام مسئول، روش‌های نوین نشت یابی خطوط انتقال گاز و استفاده از فناوری‌های جدید در این زمینه نیز از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه ایران فعالیت‌هایی در حوزه نشت یابی انجام داده و نتایج خوبی نیز به‌دست آورده است، تبیین کرد: روس‌ها با بهره گیری از روش‌های جدید از جمله لیزر و شناسایی از راه دور (ماهواره‌ای) فعالیت‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند که در قالب این کارگروه همکاری در این حوزه نیز تداوم می‌یابد.
 
مدیر پژوهش و فناوری شرکت گاز در پایان خاطرنشان کرد: به زودی هیئت گازی ایران برای ادامه مذاکرات مشترک با مدیران گاز پروم روسیه به مسکو سفر می‌کند.

Search