اخبار

باشگاه خبرنگاران جوان: سیستم معاینه فنی خودرو در کشور نداریم

به گزارش روبط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهریار خاشع رئیس کنفدارسیون صنعت CNG ، در رابطه با استانداردسازی و بازرسی مخازن خودروهای CNG گفت: سازمان ملی استاندارد با توجه به مسئولیت‌هایی که دارد انجام استانداردهای مورد نظر را در دستور کار خود قرار می‌دهد و بازرسی خودرو طبق قانون زیر نظر وزارت کشور است.
وی تصریح کرد: در سیستم معاینه فنی تلاش‌های بسیاری صورت گرفته به طوری که انجام این موضوع کار بسیار پیچیده است و هنوز سیستم معاینه فنی در کشور از الزامات مهم برای سوخت گاز برخوردار است که متأسفانه در کشور چنین سیستمی وجود ندارد.
خاشع تأکید کرد: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد یک شرکت بازرسی است و مسئولیتی در این زمینه ندارد و به همین منظور تمام ارگان‌های ذیربط در عرصه CNG تمام تلاش خود را می‌کنند تا تست و بازرسی مخازن خودروها را در دستور کار خود قرار دهند.
عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات CNG افزود: در طی اقداماتی که اخیرا صورت گرفته خودروهای دولتی گازسوز بازرسی شده‌اند که این امر گام مثبتی برای اجرای طرح‌های بزرگ دیگر است.
وی ادامه داد: حوزه انرژی به دلیل ارائه سوبسید پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در همین زمینه درعرصه توزیع فرآورده‌های سوخت مشکلات فراوانی دارد به طوری که کارمزد جایگاه‌های سوخت همچنان ثابت بوده و تغییری پیدا نکرده است در حالی که همه عناصر انرژی از نظر قیمت تغییر پیدا می‌کنند.
خاشع افزود: ساختار سیستم توزیع سوخت یکی از بالاترین اقلام سوخت دنیا را در بر می‌گیرد به طوی که سالانه 5 میلیون گاز طبیعی و 50 تا 60 میلیون بنزین و گازوئیل در جایگاه‌ها توزیع می‌‎شوند در حالی که در کشورهای مختلف دنیا چنین ساختار پیشرفته‌ای وجود ندارد.
عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات CNG گفت: برای ارتقا ارائه خدمات تحول بزرگی را برای سامان دادن جایگاه‌های سوخت در دستور کار خود قرار دادیم زمانی که جایگاهی دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود تبعات بیشتری را به دنبال خود دارد بنابراین باید الگوهای سازمانی در واگذاری متناسب با اصل 44 قانون اساسی رعایت شود.
خاشع با اشاره به پاک بودن سوخت CNG افزود: استفاده از گاز CNG می تواند برخی از مسائل مانند مشکلات زیست محیطی را کاهش دهد. از آن جایی که گاز طبیعی برای صادرات انتقال مشکل و پرهزینه ای دارد لذا سوخت ارزانی است یعنی هر چه بیشتر این سوخت را جایگزین کنیم از نظر تراز درآمد مثبت تر است.
وی ادامه داد: بین سال های 85 تا 92 میزان جایگزینی CNG به جای بنزین برای کشور ما بیش از 37 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته است. این مسائل پیش رانه های توسعه هستند که بخشی قابل توجهی از آن حاصل تلاش های دولت است و بخش دیگر نیز که به همین اندازه قابل توجه است تلاش صنعت CNG در بخش خصوصی است. آنچه این تعامل به وجود آورده افزایش ظرفیت است.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات CNG درباره افزایش ظرفیت تولیددر کشور اظهار کرد: ما امروز ظرفیت تولید بیش از 1 میلیون مخزن، بیش از 400 هزار خوردو گازسوز را داریم. ما امروز تنها کشوری هستیم که موتور پایه گاز سوز تولید می کنیم. امروز ایران قابلیت تولید تعداد زیادی کیت، شیر و تجهیزات مختلف را دارد. بنابراین به جرات می توان گفت که در دهه اخیر ظرفیت های زیادی ایجاد شده به نحوی که الان بزرگترین ناوگان CNG را داریم. ایران در حال حاضر دارای 2هزار و 300  جایگاه سوخت گیری، با ظرفیت بیش از 62 میلیون متر مکعب در روز است که قابل مقایسه با هیچ کجای دنیا نیست. الان بیش از 3 میلیون خودرو گاز سوز داریم که ظرفیت مصرف 42 میلیون مترمکعب در روز را دارد. این ارقام قابل توجهی است.
خاشع درباره باز شدن فضای تحریم های سیاسی گفت: فرآیند تولید و تجارت امروز جهانی است لذا ما برای اینکه حرفی در سطح کشور خودمان و سپس فضای بین المللی داشته باشیم باید در سطح تراز جهانی تولید کنیم. ممکن است مردم ما تحریم شده باشند اما واقعیت این است که کمتر جایی مانند ایران مردم در معرض تولید جهانی هستند. در نتیجه نمی توانیم بگوییم چیزی را تولید می کنیم که ارتقاء نمی یابد زیرا انتظارات مردم ما با سطح جهانی تفاوتی ندارد در نتیجه ما نیز به عنوان بخشی از این صنعت باید تلاش کنیم که خودمان فرصت ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: فکر می کنم باید علاوه بر کیفیت محصولات به اقدامات نیز بیاندیشیم. در واقع اقدامات نباید صرفا هزینه داشته باشند. هر اقدامی باید به افزایش توان و مزیت رقابتی یک صنعت کمک کند لذا رویدادها باید به اساس صنعت کمک کند و به ارتقاء کمی و کیفی عملکرد ها توجه کنند. ما نیز در چنین تلاشی هستیم که با برگزاری همایش بتوانیم نتیجه مثبتی را در صنعت ایجاد کنیم. متاسفانه از رویدادهایی که تا امروز انجام شده نتیجه چندانی به دست نیامده اما امیدوارم با افزایش مشارکت تشکل ها، بتوانیم برداشت مثبتی به دست آوریم.

Search