اخبار

پیشخوان خبر: بمب های متحرک در خیابان های شهر

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس سازمان ملی استاندارد، از تردد خودروهای با سوخت سی ان جی ابراز نگرانی کرد. نیره پیروز بخت گفت: باید بررسی های دوره ای این خودروها را به کمک دستگاه های مختلف پیگیری کرد. اردشیر دادرس مدیر انجمن صنفی جایگاه‌ داران سی ان جی کشور و رحیم مرندی مقدم معاون نظارت سازمان ملی استاندارد این موضوع را در برنامه پیشخوان خبر بررسی کردند. اردشیر دادرس با اشاره به مقام نخست کشور در ارائه خدمت سی ان جی به خودروها گفت: ما در حال حاضر به عنوان پرچم دار چهار میلیون خودروی سی ان جی در دنیا شناخته می شویم و علاقمندیم تا هرچه سریعتر معاینه فنی روی خودروهایی که صاحب مخازن سی ان جی هستند را شروع کنیم که به دلیل عدم تعیین مکان مشخص از سوی وزارت کشور این امر تا به این لحظه محقق نشده است.
 مدیر انجمن صنفی جایگاه‌ داران سی ان جی کشور در ادامه گفت: ما با در اختیار داشتن چهار کارخانه قدرتمند قادریم سالانه 500 هزار مخزن سی ان جی تولید کنیم اگرچه این کارخانه ها قادرند ظرفیت کنونی را به 800 هزار مخزن در سال افزایش دهند. وی با اشاره به مزیت مخازن سی ان جی ای ساخت داخل نسبت به تولید مشابه خارجی آن افزود: مخازن سی ان جی تولید داخل نسبت به تولید مشابه خارجی محاسنی دارند که عبارتند از ظرفیت بالاتر، سبکی وزن و داشتن تازه ترین استانداردهای جهانی. دادرس با اشاره به انفجار بعضی از این مخازن در خیابانهای شهر گفت: پارسال 18 هزار مخزن منفجر شد که عمده دلیل آن دستکاری خارج از استاندارد مخازن بوده است به عنوان مثال در ماشین ترشی بوده که به دلیل ریختن محتویات آن روی مخزن موجب پوسیدگی و در نهایت انفجار مخزن سی ان جی شده است. مدیر انجمن صنفی جایگاه‌ داران سی ان جی کشور با اشاره به تعطیلی 1300 کارگاه نصب مخزن بر روی خودروهای بنزین سوز گفت: این کارگاه ها وظیفه نسب مخازن سی ان جی بر روی خودروهای بنزین سوز را داشتند که به دلیل عدم رعایت قوانین و استانداردها تعطیل شدند که ما اطلاع داریم بسیاری از این کارگاه ها هم اکنون به صورت زیرزمینی کار می کنند و حتی برچسب سی ان جی نیز در بیرون جایگاه ها به قیمت نازلی فروخته و نصب می شود. دادرس با اشاره به چالش های کنترل مخازن سی ان جی اظهار داشت: ما برای اجرای طرح کنترل مخازن سی ان جی با چهار چالش جدی روبرو هستیم. نخست اینکه به لحاظ کمی و کیفی مراکز تست و معاینه فنی مناسبی نداریم. علاوه بر این، جایگاهی برای تامین و جایگزینی مخازن در نظر گرفته نشده، بودجه برای این کار تخصیص نیافته است و در نهایت سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد. در ادامه این برنامه رحیم مرندی مقدم با اشاره به دلیل جمع شدن 1300 کارگاه های نصب سی ان جی در کشور گفت: ما هم اکنون در کارخانه های ساخت خودرو، امکان ساخت خودروهای دوگانه سوز را داریم لذا دیگر نیازی به این گارگاه ها نبود، ما در نظر داشتیم تا این کارگاه ها به جای بسته شدن تغییر کاربری داده مسئولیت معاینه فنی این مخازن را بر عهده بگیرند که متاسفانه این هدف محقق نشد.
 معاون نظارت سازمان ملی استاندارد با اشاره به ارزیابی مخازن سی ان جی 23 هزار خودرو در طول پارسال خاطرنشان کرد: پارسال مخزن سی ان جی 23 هزار خودرو، ارزیابی دقیق و مشخص شد که 3 درصد از این خودروها دچار عیوب سطح 3 بودند و مخازنشان عوض شد. وی با اشاره به استانداردهای سه گانه مخازن سی ان جی افزود: استاندارد معاینه فنی برای مخازن سی ان جی خودروها به سه دسته تقسیم می شود. نخست سطح عیوب یک که به این معناست که ادامه فعالیت اشکالی ندارد. سطح عیوب 2 یعنی این مخازن دچار مشکل هستند و باید ترمیم شوند و سطح عیوب 3 به معنی شرایط اضطراری مخزن سی ان جی است و باید سریع امحا شود زیرا بسیار خطرناک است و هر لحظه امکان انفجار دارد. مرندی مقدم در ادامه گفت: بر اساس بررسی های انجام شده از مجموع 23 هزار خودرو مشخص شد که 55 درصد از این خودروها دارای عیوب سطح یک، 42 درصد عیوب سطح 2 و 3 درصد نیز عیوب سطح 3 داشتند. البته این بررسی ها تنها به همین 23 هزار خودرو محدود شد این در حالی است که بسیاری از مردم از خودروهای سی ان جی استفاده می کنند که 6 سال پیش به این مخازن مجهز شده و ما نمی دانیم که سطح عیوب آنها به چه صورت است. این خودروها باید به سرعت به مراکز فنی مراجعه کنند زیرا اگر دچار عیوب سطح 3 باشند نه تنها جان راننده که جان سایر مردم را تهدید می کنند زیرا این مخازن همانند یک بمب عمل می کنند و می توانند خسارت زیادی را به فرد و جامعه وارد کنند. او در پایان تصریح کرد: ما از ابتدای سال خودروهای دولتی را مورد بررسی و معاینه فنی قرار داده ایم و تا پایان سال، وزارت کشور گزارش عملکرد خود را در این مورد ارائه خواهد کرد ولی ما از مردم می خواهیم که خود به مراکز معاینه فنی مراجعه و نسبت به ارزیابی مخازن سی ان جی خودروی خود اقدام کنند تا در صورت تشخیص سطح عیوب درجه 3، مخزن سی ان جی تعویض شود.

Search