اخبار

خبر خودرو: کاهش یک طرفه نرخ سی ان جی معضل جدید جایگاه داران

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبر خودرو، علیرضا پوررضا در ادامه گفتگو از تعداد 2 هزار و 281 جایگاه در حال بهره برداری خبر داد و اذعان داشت: در حال حاضر 2 هزار و 281 جایگاه مراحل آخر بهره برداری را پشت سر می گذارند و تعداد 30 جایگاه به طور کامل راه اندازی شده است.
وی یکی از معضلات کنونی جایگاه داران را کاهش یک طرفه نرخ سی ان جی برای مشتریان دانست و تصریح کرد: در شرایطی که با تصویب دولت 1000 ریال از نرخ سی ان جی کاسته شد، در قبض های صادره از سوی شرکت گاز برای جایگاه داران این کاهش قیمت لحاظ نمی گردد. بدیهی است رقم قبوض جایگاه داران بسیار بیشتر از مبالغ دریافتی از مشتریان خواهد بود.
وی در ادامه گفت: علیرغم دستور وزیر محترم نفت مبنی بر اینکه حتی با وجود بدهی هیچ جایگاهی نباید از چرخه سوخت رسانی حذف گردد، جایگاه داران با تهدید شرکت ملی گاز مبنی بر قطع گاز که در واقع حکم تعطیلی جایگاه است، مواجه هستند.
وی افزود: مسئله کارمزد ها نیز به قوت خود باقی است و تا کنون با وجود رایزنی های صورت گرفته نتیجه ای در این خصوص حاصل نشده است و همچنان کارمزدهای مصوب دو سال قبل از سوی جایگاه داران دریافت می گردد که عملا برای این صنف توجیه اقتصادی به همراه ندارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرخودرو در رابطه با تخلف جایگاه داران با خاموش کردن دستگاه های نم زدا اظهار داشت: مسلما گاز سی ان جی پیش از ورود به کمپرسور می بایست توسط دستگاه رطوبت گیری شود اما در این میان مسئله حائز اهمیت مصرف برق بسیار بالای این دستگاه ها است که هزینه های زیادی را برای جایگاه ها به دنبال دارد و به همین جهت بسیاری از جایگاه داران دستگاه خشک کن را از فرآیند سوخت رسانی حذف می نمایند.
وی افزود: حذف دستگاه رطوب گیر استهلاک زود هنگام مخازن خودروها و افت قابل توجه کیفیت سوخت را موجب می گردد.
دبیر انجمن سی ان جی کشور در خصوص چگونگی برخورد با تخلفات جایگاه داران خاطر نشان کرد: در فرآیند بازرسی از جایگاه ها مسائل مختف مورد بررسی و موشکافی قرار می گیرد و در صورت خاموش بودن دستگاه رطوبت گیر سوخت جایگاه توسط بازرسین تایید نمی شود و جایگاه دار موظف به پرداخت جریمه نیز خواهد بود.
وی افزود: البته معمولا پیش از ورود بازرسین جایگاه داران نسبت به فعال کردن دستگاه ها اقدام می نمایند و پس از اتمام بازدید شرایط به روال معمول خود باز خواهد گشت و در واقع این مسئله به طور حقیقی قابل کنترل نیست.
علیرضا پوررضا ضمن تاکید بر مشکلات ریشه ای در خصوص جایگاه داران گفت: اعلام کارمزد های منطقی که نسبت به هزینه های جایگاه سود معقولی داشته باشد علاوه بر هموار نمودن مسیر برای جایگاه داران در کیفیت سوخت های در حال عرضه نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت.
وی با ارائه پیشنهادی خواستار تغییر شرایط کنونی شد و افزود: اگر در حوزه سوخت رسانی فضای رقابتی با رتبه بندی جایگاه ها بوجود آوریم نسبت به میزان رعایت استاندارد ها از جهات مختلف رتبه بندی ها صورت می گیرد و علاوه بر جلب رضایت مشتری به مرور شاهد کیفیت مطلوب و یکسان جایگاه ها خواهیم بود.
وی افزود: البته شرط تحقق این امر امکان افزایش نرخ از سوی جایگاه داران با رتبه های بالاتر است تا بدین ترتیب فزای رقابتی به منظور کسب سود بیشتر ایجاد شود. شهروندان نیز در قبال دریافت سوخت با بهترین کیفیت متعاقبا حاضر به پرداخت مبالغی بیشتر نیز خواهند بود.

Search