اخبار

شهرآرا: اخبار تابستانی گازوئیل و گاز طبیعی فشرده؛ سی‌ان‌جی موقتاً ارزان شد!

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از روزنامه شهر آرا، همچنین روز گذشته با اجرای آزمایشی طرح توزیع سوخت گازوئیل براساس پیمایش ناوگان عمومی سوخت، گازوئیل در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت هم بر اساس مسافت تحویل داده می‌شود.
در همین رابطه رئیس انجمن جایگاه‌داران سی‌ان‌جی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، در‌خصوص کاهش قیمت گاز طبیعی اظهار کرد: موضوع کاهش قیمت گاز سی‌ان‌جی درخواست این انجمن صنفی از شرکت پخش بوده است.
سید‌محمدرضا رضوی‌راد با بیان اینکه افزایش مصرف گاز طبیعی به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: با توجه به این مسئله باید استفاده از گاز طبیعی برای مردم جذاب‌تر از گذشته شود.
وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها قیمت استاندارد گاز طبیعی نسبت‌به بنزین ٣٠ تا ٣٥درصد است، عنوان کرد: این رقم قبل از آزاد‌سازی قیمت بنزین با توجه به قیمت هر متر مکعب سی‌ان‌جی ٤٥٠‌تومان و بنزین ١٠٠٠ و ٧٠٠ تومانی با میانگین ٨٥٠تومان حدود ٥٣درصد قیمت بنزین قیمت سی‌ان‌جی بود که جذابیت پایین بود و همین مسئله سبب می‌شد تا مردم رغبتی به استفاده از گاز طبیعی(سی‌ان‌جی) نداشته باشند. وی با اشاره به آزادسازی قیمت بنزین در ماه گذشته افزود: دولت ابتدا بنزین را در ماه گذشته آزاد کرد و پس از آن قیمت گاز سی‌ان‌جی به ازای هر کیلو از ٦٠٠ تومان به ٥٠٠ تومان کاهش پیدا کرد و به ازای هر متر مکعب ٣٤٥ تومان خواهد بود و با توجه به قیمت ١٠٠٠‌تومانی بنزین در صورت عملی‌شدن این مصوبه دولت مردم ٣٤.٥‌درصد از قیمت بنزین را برای مصرف گاز سی‌ان‌جی پرداخت می‌کنند.
وی افزود: امیدوار هستیم با این اقدام شاهد افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور باشیم.
وی در رابطه با این موضوع که در انتهای سال گذشته قیمت گاز طبیعی کاهش داشت و در این کاهش سهم دولت کم شده بود اما بازهم مشکلاتی برای هزینه‌های جایگاه‌داران در مقطعی به وجود آمد گفت: در رابطه با این موضوع قرار بر این است که سهم دولت کاهش یابد و مشکلی برای جایگاه‌داران در این رابطه به وجود نخواهد آمد.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت این کاهش قیمت فقط مربوط به تابستان است، تصریح کرد: این موضوع که کاهش قیمت گاز طبیعی را تا پایان تابستان گذاشتند مربوط به مسائل تامین گرما در فصل سرماست اما این احتمال می‌رود که تا پایان سال تمدید شود. در همین رابطه ایمانی‌فر، مدیر روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی گفت: موضوع کاهش قیمت گاز طبیعی(سی‌ان‌جی) به تصویب هیئت دولت رسیده است و در صورت ابلاغ در جایگاه‌های استان اجرایی خواهد شد.
اما موضوع دیگر سوختی مربوط به گازوئیل می‌‌شود که طرح توزیع سوخت گازوئیل براساس پیمایش ناوگان عمومی از اول تیرماه (‌روز گذشته) در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به‌صورت آزمایشی اجرا شده است.
در همین رابطه مدیرکل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه طرح فوق از روز گذشته در جایگاه‌های سراسر کشور و استان اجرایی شده است، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح صرفه‌جویی در مصرف انرژی، عدم تحویل سوخت به ناوگان غیر‌فعال، هدایت ناوگان حمل‌و‌نقل به نو شدن، جلوگیری از ترددهای زائر و یک‌طرفه خالی و همچنین استفاده از اسناد حمل‌و‌نقل می‌‌باشد. جواد وحدتی‌فر افزود: در‌حال‌حاضر هنوز در رابطه با سهمیه صحبتی نشده است و این طرح که به‌صورت آزمایشی انجام می‌‌شود و پس از آن سهمیه‌ سوخت اعلام می‌‌شود. در آینده سوخت بر پایه پیمایش داده خواهد شد.

Search