اخبار

شانا: CNG صنعت بیرون آمده از پیله و رو به تکامل

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاری شانا، این حامل انرژی،سوخت و جایگزینی پاک برای دیگر سوختهای فسیلی است و سابقه شکل گیری فرآیند اجرایی آن در کشورمان،به بیش از ١٠ سال نمی رسد.
مطالعات اولیه به منظور بهره گیری از این صنعت در کشور به سال ١٣٥٢ شمسی بر می گردد؛ اما مطالعات جدی تر در این زمینه به ١٥ سال پیش و به سال ١٣٧٩ مربوط می شود. پیرو فعالیتهای انجام شده در این زمینه، سه جایگاه در سال ١٣٨١ فعالیت خود را برای عرضه این سوخت پاک آغاز کردند و این صنعت نوپا به تدریج قوت گرفت تا جایی که در این بازه زمانی نه چندان طولانی که از تولد صنعت سی ان جی در کشورمان می گذرد، ٢٢٧٣ جایگاه با ظرفیت سوخترسانی دو میلیون و ٥٦٢ هزار و ٥٠٧ متر مکعب بر ساعت ایجاد شده است و پیگیری برای افزایش این ظرفیت ادامه دارد. این تعداد جایگاه، سوخت مورد نیاز بیش از سه میلیون خودرو گازسوز (به جز ٦٠٠ تا ٧٠٠ هزار خودرو تبدیلی در کارگاههای غیر مجاز) را با بهره گیری بیش از ١٣ هزار نازل تامین می کنند. هم اکنون روزانه به طور میانگین ١٩ تا ٢٠ میلیون مترمکعب گازطبیعی فشرده از طریق جایگاههای  سی ان جی عرضه می شود و به گفته امیر وکیل زاده مدیر طرح احداث جایگاههای سی ان جی، این ظرفیت تا ٤٠ میلیون مترمکعب بر ساعت نیز قابل افزایش است. به عبارتی، هنوز ٥٠ درصد ظرفیت جایگاههای عرضه سی ان جی بدون استفاده مانده است که البته این مهم خود جای بحث دارد؛ چون برخی مدعی اند که فاصله قیمتی سی ان جی با بنزین (تا قبل از تک نرخی شدن) چندان قابل توجه نبوده است؛ یا این که استفاده از این سوخت پاک به موتور خودرو آسیب می رساند و موجب کاهش شتاب خودرو می شود و البته آزاد شدن عرضه بنزین، فاصله قیمتی بنزین و سی ان جی را معقول می کند.از سوی دیگر هیچکدام از ادعاهای مخالفان سی ان جی تاکنون از سوی کارشناسان فنی تایید نشده است و بیشتر به نظر می رسد که نوعی فرهنگسازی در بهره گیری از این سوخت مورد نیاز است. گذشته از این موارد فنی که نیاز به پاسخ کارشناسی دارد، آثار اقتصادی و زیست محیطی دیدگاه توسعه ای صنعت سی ان، نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. به گفته منصور ریاحی، معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش و مدیر وقت طرح احداث جایگاههای سی ان جی  این شرکت، در یک دوره ١٠ ساله، عرضه این سوخت پاک به میزان بیش از ٣٦ میلیارد مترمکعب، موجب جلوگیری از واردات همین مقدار بنزین به کشور و خروج مقادیر قابل توجهی ارز نیز شده است. به لحاظ زیست محیطی نیز همین نکته بس که وقتی ٣٦ میلیارد لیتر بنزین، حتی با بالاترین استاندارد بین المللی نمی سوزد و ٣٦ میلیارد مترمکعب گازطبیعی جایگزین آن می شود، می توان گفت، از صرف میلیاردها ریال برای سالمسازی محیط زیست  جلوگیری می شود. اصلاح قیمت بنزین، تک نرخی کردن آن و عرضه این فرآورده به نرخ یکهزار تومان،حرکت اقتصادی مهمی به شمار می رود که کلید آن ساعت ٢٤ شامگاه سه شنبه ٥ خردادماه در قفل چرخید و فصل تازه ای را پیش روی صنعت سی ان جی گشود. با این حرکت و با نزدیکتر شدن قیمت بنزین به قیمتهای واقعی از سویی ارزش این فرآورده به عنوان کالایی استراتژیک به مصرف کنندگان یادآوری و از سویی دیگر گسترش صنعت سی ان جی در کشور برای علاقمندان سرمایه گذاری در این بخش و استقبال مصرف از آن با منطقی قوی تر از قبل، توجیه پذیر شد. هم اکنون سی ان جی با نرخ هرمترمکعب ٤٠٠ تومان به مصرف کنندگان عرضه می شود در حالی که برای هر لیتر بنزین باید یکهزار تومان پرداخت شود.
این اختلاف قیمت (٦٠٠ تومان) همان نکته مهمی است که می تواند جذابیت استفاده از این سوخت پاک را برای مصرف کنندگان آن بیشتر کند. همچنین، به نظر می رسد اختلاف قیمتی سی ان جی با بنزین در کنار مواردی مثل پرداخت کارمزد به میزان ٨٠ تومان و پیش بینی پرداخت کارمزد ویژه (٦٠ تومان در کلانشهرها علاوه بر کارمزد معمول و ٤٠ تومان در دیگر نقاط) می تواند انگیزه های قابل ملاحظه ای برای حضور بیش از پیش علاقمندان به سرمایه گذاری در این بخش به شمار آید.
پیش بینی سهم ٣٥ درصدی سی ان جی در سبد سوخت کشور بیانگر این نکته مهم است که دولت نگاه ویژه و مدبرانه ای به بهره گیری از این سوخت پاک دارد. امروز این صنعت از پیله بیرون آمده است و در راه تکامل گام بر می دارد؛ نگاه دولت و مجری آن (وزارت نفت) به این صنعت، نگاهی حمایتی است و با به کارگیری راهکارهایی نیز تلاش کرده است به تقویت این صنعت و رونق آن کمک کند. در تحقق این مهم، دولت یک طرف ماجراست و صاحبان سرمایه با سرمایه گذاری درکارخانه های خودروسازی برای تولید خودروهای پایه گازسوز، فعالتر شدن کارگاههای مجاز تبدیل،تامین زمین به وسیله دستگاههای مربوطه، دیگر عواملی هستند که به رونق بیشتر صنعت سی ان جی کمک می کنند.

Search