اخبار

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبرداد دورخیز ایران برای دستیابی به سهم ۳۰ درصدی سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها

دورخیز ایران برای دستیابی به سهم ۳۰ درصدی سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آمادگی زیرساخت‌ها برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در وزارت نفت و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی این سوخت پاک در سبد سوخت خودروها طبق برنامه پنجساله توسعه و افق ۱۴۰۴ خبر داد.

حمید قاسمی ده‌چشمه در این باره به خبرنگار شانا گفت: زیرساخت‌های توسعه صنعت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و دستیابی به این سهم در وزارت نفت و مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایجاد شده است و فقط در بخش تبدیل نیز باید اقدام‌های توسعه‌ای انجام شود که آن هم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت از ابتدا با پشتیبانی از تولید موتور پایه گازسوز و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی اقدام به توسعه ‌این صنعت کرد، افزود: در سال‌های گذشته ۹۲۰ هزار خودرو از طریق قراردادهای مستقیم وزارت نفت تبدیل شدند و در بخش حمایت خودرویی نیز حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در بخش حمایتی قرار گرفت.

قاسمی مصوبه اخیر شورای اقتصاد برای توسعه ‌این صنعت را نیز یکی دیگر از اقدام‌های وزارت نفت برای توسعه‌ این صنعت خواند و گفت: این مصوبه به‌تازگی توسط وزیر نفت به شورای اقتصاد تقدیم و در آنجا مصوب شد که طبق آن مانده کل حمل‌ونقل بار و مسافر که تأثیر مستقیم در قیمت تمام‌شده کالاها دارند، از طریق اعطای تسهیلات رایگان به سمت سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی هدایت خواهند شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه‌های مصوب کشور برای تنظیم سبد سوخت خودروها گفت: طبق برنامه پنج ساله پنجم توسعه و افق ۱۴۰۴ مقرر شده است ۷۰ درصد سهم سبد سوخت خودروها را سوخت‌هایی شامل بنزین و هیبرید و ۳۰ درصد از این سهم را سوخت‌هایی نظیر سی‌ان‌جی، گاز مایع (ال‌پی‌جی) و گازوئیل سبک پوشش دهند.

قاسمی تأکید کرد: ظرفیتی که در سال‌های گذشته برای این توسعه به‌وجود آمد ایجاد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت در بخش حمل‌ونقل سبک و چند جایگاه در حوزه حمل‌ونقل سنگین (اتوبوسرانی) بود که در شرایط کنونی حدود ۲۲ درصد از سبد سوخت خودروها را پوشش می‌دهد. امیدواریم با پیگیری و اجرای برنامه‌های وزارت نفت برای تبدیل خودروهای عمومی و... به سهم ۳۰ درصدی پیش‌بینی‌شده در برنامه‌های توسعه‌ای دست یابیم.

قاسمی درباره جزئیات تبدیل خودروهای عمومی طبق مصوبه شورای اقتصاد گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ خودرو به اضافه ۲۰۰ هزار خودرو که شامل تولیدات امسال است، طبق این مصوبه گازسوز خواهند شد که شامل ۱۰۰ درصد بخش حمل‌ونقل خودرویی مسافر و همچنین حمل‌ونقل بار از جمله وانت‌بارها، نیسان و کامیونت است.

وی پاک بودن و ارزانی سی‌ان‌جی در مقایسه با دیگر سوخت‌ها را از مهم‌ترین مزایان آن در کل دنیا عنوان کرد و گفت: افزون بر آن ایران با دسترسی به منابع عظیم گازی و بهره‌مندی حدود ۹۶ درصد از جمعیت کشور از نعمت گاز، زیرساخت‌های بهتری برای توسعه‌ این صنعت دارد که عدم نگرانی بابت قطعی سوخت و در دسترس نبودن آن وجود نداشته و ایجاد ایستگاه‌های سی‌ان‌جی با سرعت زیاد به دلیل توسعه شبکه گازرسانی از آن جمله است.

قیمت سی‌ان‌جی یک‌پنجم بنزین

مدیر پیشین طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه در دنیا از گاز به‌عنوان سوخت پاک یاد می‌شود، گفت: مزیت دیگر سی‌ان‌جی ارزانی آن است. قیمت سی‌ان‌جی به‌صورت میانگین در دنیا حدود یک‌پنجم قیمت بنزین است که عدد بسیار قابل اتکایی است و در کشور ما این عدد (قیمت ۴۰۰ تومانی سی‌ان‌جی) حدود یک‌هفتم است که همین موضوع سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی، حمل‌ونقل بار و کاهش هزینه‌های سبد خانوار می‌شود و تورم ناشی از حمل‌ونقل کالا نیز به نحو قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

قاسمی تداوم در تصمیم‌گیری‌های آتی، افزایش ظرفیت صادراتی کشور، کاهش هزینه حمل و انتقال و به دنبال آن بازگشت سرمایه، ایجاد اشتغال و کار در چرخه اقتصاد ملی را از دیگر مزایای توسعه‌ این صنعت برشمرد و گفت: ظرفیت اسمی جایگاه‌های ما هم‌اکنون ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است، اما اگر ظرفیت واقعی ۱۴ ساعت عرضه در روز را محاسبه کنیم، این ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد بود که دوبرابر میزان عرضه کنونی است و حداقل نیمی از این ظرفیت بدون استفاده باقی مانده است.

احداث جایگاه‌های کوچک‌مقیاس در زمین‌های ۱۰۰ متری

وی پراکندگی نامناسب جایگاه‌های عرضه سوخت سی‌ان‌جی در کشور و به‌ویژه شهرهای بزرگ به دلیل گرانی زمین را یکی از چالش‌های این صنعت برشمرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ایجاد جایگاه‌های کوچک‌مقیاس مشکل زمین رفع شده و دسترسی این جایگاه‌ها متناسب با نیاز کاربران خواهد بود.

قاسمی بازگشت سرمایه کمتر از دو ساله در این بخش را از دیگر مزایای این صنعت برای بخش خصوصی برشمرد و گفت: تعدادی از جایگاه‌های کوچک‌مقیاس در سال ۹۷ توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در نقاط مختلف ایجاد شد که امیدواریم این توسعه با شدت بیشتری محقق شود.

وی افزود: در جایگاه‌های کوچک‌مقیاس با حذف مخازن ذخیره، حریم ایمنی کمتری نیاز است و تنها عبور و مرور و دسترسی به برق و گاز مدنظر قرار خواهد گرفت. در این جایگاه‌ها ابعاد زمین حدود یک‌پانزدهم جایگاه‌های پیشین بوده و به ۱۰۰ مترمربع کاهش یافته است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نقاط مناسب برای احداث جایگاه‌های کوچک‌مقیاس را ترمینال‌ها، پارکینگ‌های عمومی، فروشگاه‌ها، میادین تره‌بار و... عنوان کرد و گفت: محل احداث این جایگاه‌ها در مناطقی خواهد بود که موجب کاهش اتلاف وقت مردم شده و علاوه بر آن در دسترس باشد.

به گزارش شانا، صنعت سی‌ان‌جی در ایران در سال ۷۹ پایه‌ریزی شد و در سال‌های بعد توسعه یافت، به نحوی که تا پایان سال ۹۶، ۲ هزار و ۴۱۳ جایگاه‌ عرضه سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی شد که از این تعداد، حدود یک هزار و ۱۰۰ جایگاه به‌طور مشترک بنزین و سی‌ان‌جی توزیع می‌کنند.

افزایش روزافزون تعداد خودروها و رشد شتابان مصرف سوخت در کشور، نیازمند مدیریت صحیح مصرف سوخت و حمل‌ونقل در کشور است که افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها و تنوع‌بخشی به سبد سوخت در این میان نقشی مؤثر و راهگشا ایفا خواهد کرد.

احداث، تجهیز و راه‌اندازی حدود ۲۵۰۰ تجهیز سی‌ان‌جی، جایگزینی بیش از ۲۰ میلیون لیتر سی‌ان‌جی به‌صورت روزانه به‌جای بنزین مصرفی کشور، حمایت از طرح‌های بومی‌سازی تجهیزات سی‌ان‌جی در کشور، تدوین استانداردهای مرتبط با صنعت سی‌ان‌جی در هر دو حوزه خودرویی و جایگاهی، حمایت از طراحی و تولید موتور گازسوز بر اساس تازه‌ترین فناوری‌های روزآمد در شرکت ایران‌خودرو، آموزش افراد متخصص برای انجام خدمات پس از فروش، تعمیرات عیب‌یابی اپراتوری و... درباره خودروهای دوگانه‌سوز و تجهیزات جایگاهی از جمله دستاوردهای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور بوده است.

این صنعت همچنین توانسته است با گستردگی جغرافیایی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کمتر از یک دهه در کشور، تبدیل حدود ۴ میلیون خودرو پایه بنزین‌سوز به گازسوز به دو روش کارگاهی و کارخانه‌ای، ایجاد امنیت در سبد سوخت مصرفی کشور و خارج کردن سبد سوخت از حالت تک سوختی به دوسوختی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و جایگزینی سی‌ان‌جی به جای بنزین در بخش حمل‌ونقل به‌ویژه در کلانشهرها را اجرایی کند.

Search