اخبار

ایرنا: تاکید زنگنه برای ساخت خودروهای پایه گازسوز

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاری ایرنا، «علی مهرابی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری با تشریح وضعیت جایگاه های سی ان جی (گاز طبیعی فشرده) افزود: ساخت 22 جایگاه سی ان جی جدید به پایان رسیده که شماری از آنها افتتاح شده اند و بقیه به زودی راه اندازی می شوند.
وی ادامه داد: این جایگاه ها در استان های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قزوین، کرمانشاه، هرمزگان. البرز، سمنان، فارس، گیلان و ایلام ساخته شده اند.
مهرابی با اشاره به ساخت پنج جایگاه از سوی بخش خصوصی گفت: مزایایی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در ساخت جایگاه های سی ان جی در نظر گرفته شده که از جمله اختصاص کارمزد ویژه هفت ساله برای آنهاست.
مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاه های «سی ان جی» با بیان این که کارمزد معمولی هر مترمکعب سی ان جی برای جایگاه داران 700 تا 800 ریال است، گفت: کارمزد ویژه جایگاه های سی ان جی در تهران یک هزار و 200 ریال و شهرستان ها یک هزار و 400 ریال است.
وی همچنین از برنامه ریزی برای افزایش نرخ کارمزد جایگاه های سی ان جی خبر داد و ابراز امیدواری کرد نرخ کارمزد متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.
مهرابی با بیان اینکه تعدادی درخواست ایجاد برند برای جایگاه های سی ان جی ارایه شده است، اضافه کرد: تاکنون شرکت های خارجی به طور مستقیم درخواست ایجاد برند یا مشارکت در جایگاه های سی ان جی ارایه نکرده اند.
وی درباره توسعه خودروهای پایه گازسوز نیز بیان داشت: شرکت فولکس واگن آلمان درخواست طراحی موتور پایه گازسوز ارایه کرده است، اما انتظار داریم شرکت های داخلی به سراغ این صنعت بروند.
مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاه های «سی ان جی» افزود: باید خودروهای پایه گازسوز با توان طی 300 کیلومتر به ازای هر بار سوخت گیری تولید شود.
مهرابی با بیان این که اکنون میزان مصرف سی ان جی در کشور روزانه 21 میلیون مترمکعب است، گفت: سهم سی ان جی در تامین سوخت خودروها باید به 50 درصد افزایش یابد.
مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاه های «سی ان جی» یادآور شد: با توجه به امکانات فعلی، امکان تامین روزانه 30 میلیون مترمعکب سی ان جی در کشور وجود دارد.
وی با غیراستاندارد دانستن استفاده از کپسول های ال پی جی (گاز مایع) به جای سی ان جی گفت: این موضوع مورد تایید ما نیست و استفاده از آنها خطرناک است.
مهرابی ادامه داد: صنعت سی ان جی استاندارد بالایی دارد و جای نگرانی در این باره نیست، اما دست کاری سیستم ها و نصب تجهیزات سی ان جی در مراکز غیراستاندارد می تواند خطرناک باشد.

Search