اخبار

ایسنا: بدهی 50 میلیاردی خودروسازان به سازندگان مخازن CNG

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNg کشور به نقل از خبرگزاری  ایسنا، نوید خاصه باف امروز - دوشنبه - در نشست خبری اعضای انجمن سازندگان تجهیزات CNG، با اشاره به وضعیت نامناسب فعالان این صنعت و عدم پرداخت مطالبات از سوی خودرو سازان گفت: از سال 1388 به بعد که صنعت CNG دچار بحران شد، شرکت های تولید کننده زیان‌های زیادی متحمل شدند و در حال حاضر این صنعت آخرین نفس های خود را می‌کشد و اگر با همین روند تا پایان آبان پیش رود، کار این صنعت تمام است.
وی با بیان این که ظرفیت تولید مخازن سوخت در داخل حدود 800 هزار عدد در سال است، افزود: مجموع تولید چهار شرکت تولیدکننده مخازن سوخت از ابتدای سال تا به امروز حدود 40 تا 50 هزار مخزن بوده است، در حالی که خودرو‌سازها برای امسال تقاضای حدود 400 هزار مخزن داشتند که از آن مقدار فقط 10 تا 15 هزار عدد از این سفارش را محقق کردند.
این تولیدکننده تجهیزات و مخازن CNG با اشاره به این که 74 درصد بهای تمام شده محصول صرف مواد اولیه وارداتی می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 2000 تن مواد توسط شرکت های تولیدکننده وارد شده و به علت عدم تحقق سفارشات و عدم پرداخت مطالبات از سوی خودرو سازان در گمرک باقی مانده است.
همچنین کیومرث مبلغ ناصری، عضوی دیگر انجمن سازندگان تجهیزات CNG با انتقاد از مخازن وارداتی گفت: عدم تقاضا از سوی خودرو سازان باعث شده تولیدکنندگان داخلی با وجود ساخت مخازن و تجهیزات با بالاترین سطح ایمنی و استانداردها اروپایی و آمریکایی در وضعیت بحرانی قرار بگیرند.
با اشاره به اینکه انزوا و کاهش تولید محصولات با کیفیت داخلی بازار را محل عرضه محصولات بی کیفیت واردات می کند، گفت: سرمایه گذاران در وضعیت فعلی دچار مشکل شده اند و این صنعت برای ادامه کار به حمایت خودرو سازان و دولت نیاز دارد.
در ادامه این نشست خبری، رییس انجمن جایگاه داران CNG کشور گفت: طبق آمار در شش ماه گذشته با کاهش شدید تبدیل خودروها به CNG به علت عدم هماهنگی قیمت های حامل های سوخت روبرو بودیم. کاهش 100 درصدی قیمت LPG، تک‌رقمی شدن بنزین و افزایش قیمت CNG از 500 تومان به 600 تومان، باعث افت درخواست تبدیل CNG شد که این عملکرد با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد.
اردشیر دادرس ادامه داد: در حال حاضر حدود 17 میلیون خودرو داریم. سبد CNG در بازار حدود 10 درصد است و در 10 سال آینده به حدود 30 تا 32 میلیون خودرو می‌رسیم که نیاز داریم به نسبت 25 درصد از حدود 32 میلیون، هشت میلیون خودرو CNG داشته باشیم.
وی تست و بازرسی فنی از مخازن سوخت خودرو های دوگانه سوز را مهمترین معضل این خودرو ها دانست و گفت: معضل اساسی پیش روی ما، با توجه به دو میلیون و 800 هزار خودرویی که هم اکنون در زمان لازم برای تست و بازرسی قرار دارند، موضوع تست و بازرسی است که هنوز هیچ اقدام عاجلی نسبت به نوسازی، بازسازی و معاینه فنی و تست این مخازن انجام نشده است.

Search