اخبار

موج: 1514 جايگاه عرضه سوخت CNG در کشور کم داريم

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاري موج، عليرضا پوررضا، دبير انجمن صنفي CNG کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج، در رابطه با تعداد جايگاه هاي عرضه گاز CNG در کشور گفت: تعداد جايگاه هايي که تا کنون در کشور به بهره برداري رسيده است 2286 جايگاه و مصرف روزانه گاز CNG 19.5 ميليون متر مکعب در روز است.وي ادامه داد: معيار اين است که به ازاي هر هزار خودرو يک جايگاه داشته باشيم. طبق آمار رسمي در حال حاضر سه ميليون و 800 هزار خودروي گازسوز در کشور وجود دارد که بر اين اساس، و طبق استانداردهاي بين المللي بايد 3800 جايگاه عرضه سوخت CNG در کشور داشته باشيم که اين بدان معناست که در حال حاضر 1514 جايگاه در کشور کم داريم.پوررضا افزود: پيش از اين دولت براي راه اندازي اين جايگاه ها سرمايه گذاري کرده و تجهيزات لازم را تهيه مي کرد و زمين را هم شهرداري ها ارائه مي دادند تا جايگاه ها راه اندازي شود. اما، نکته اي که وجود دارد اين است که سياست هاي دولت نبايد اين گونه باشد که خودش براي راه اندازي و بهره برداري از اين جايگاه ها اقدام کند، بلکه بايد بخش خصوصي را براي ورود به حوزه سرمايه گذاري تشويق کند.وي تصريح کرد: از اين رو، ما به دنبال طرح هايي هستيم که سودآوري داشته باشد و سرمايه گذاري براي احداث جايگاه هاي عرضه را منطقي کند تا بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در اين حوزه و در نتيجه افزايش تعداد جايگاه ها تشويق شوند. دبير انجمن صنفي CNG کشور اظهار کرد: علاوه بر اين با افزايش قيمت اين سوخت از سوي دولت اميد به تمايل به استفاده از اين سوخت و در نتيجه پيشرفت اين بخش بيش از پيش شده است.وي ضمن بيان اين مطلب که مشکل ديگري هم در اين راستا وجود دارد که بايد در دستور کار مسوولان قرار گرفته و مرتفع شود، گفت: علاوه بر موضوع قيمت و تعداد جايگاه هاي عرضه سوخت CNG، مشکلات فني خودروهاي گازسوز، افزايش هزينه نگهداري و قطعات اين خودروها نسبت به خودروهاي بنزيني نيز بسيار بالا بوده و توجيه اقتصادي ندارد.پوررضا تاکيد کرد: وزير نفت سال گذشته در مراسم افتتاح فاز 12 پارس جنوبي اظهار کرد که مي خواهيم سهم گاز را در سبد مصرفي انرژي کشور به 70 درصد برسانيم. اين هدف، بسيار مفيد خواهد بود؛ چرا که کشور ما بزرگترين منابع گازي دنيا را با 33 هزار ميليارد متر مکعب در اختيار داريم و از آنجا که صادر کردن اين گاز طبيعي آسان نبوده و هزينه بر است بنابراين، بايد بتوانيم سهم مصرف سوخت گاز در کشور را به ويژه در ناوگان حمل و نقل عمومي کشور بالا ببريم.وي در ادامه به ارائه آماري از وضعيت صنعت توليد CNG در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر، 25 هزار نفر در کل صنعت توليد CNG مشغول به کار هستند و اين؛ يعني ايجاد اشتغال؛ همچنين، بالغ بر 6500 ميليارد تومان در اين بخش سرمايه گذاري انجام شده است که اين موضوع نبايد از نظر مسوولان امر دور بماند. از اين رو، از دولت انتظار مي رود تمامي اين مشکلات را مد نظر قرار داده و با يک هماهنگي و توازن اين مسائل را مرتفع کند تا بتوانيم به پيشرفت اين بخش و آينده آن خوش بين باشيم.

گران ترين CNG در ايران عرضه مي شود

در حالي دبير انجمن صنفي CNG کشور از مشکلات اين حوزه صحبت مي کند که چندي پيش، رئيس انجمن صنفي سي.ان.جي کشور درباره تحولات جديد قيمت گذاري CNG گفته بود: در شرايط فعلي با توجه به سقوط قيمت جهاني نفت و به تبع آن کاهش بهاي گاز صادراتي در بازارهاي منطقه در ايران گران ترين CNG در بين کل کشورهاي جهان عرضه مي شود.اردشير دادرس در رابطه با قيمت گاز CNG اظهار کرده بود: در شرايط فعلي تناسب قيمت بين بنزين و CNG در کشور حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد است که اين تناسب بايد به ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش يابد؛ چرا که کاهش فاصله قيمتي بين بنزين و CNG موجب شده است که مردم تمايل کمتري براي خريد CNG پيدا کنند.در رابطه با همين موضوع، سال گذشته مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران نيز با اعلام اين که مصرف سي.ان.جي در چند سال اخير تغيير نکرده است اذعان کرده بود: پايين بودن نرخ گاز طبيعي نسبت به بنزين، عامل مهمي براي افزايش جذابيت در مصرف اين سوخت پاک است. بايد جذابيت در اين بخش بيش از پيش تقويت شود.سيد ناصر سجادي تصريح کرده بود: قيمت سي.ان.جي بايد به گونه‌اي تعيين شود که نرخ اين سوخت پاک نسبت به بنزين، فاصله محسوسي داشته باشد تا ميل به مصرف آن افزايش يابد.در پي اين اظهارات، کاهش قيمت گاز CNG در سال 94 در دستور کار مسوولان قرار گرفت. به گونه اي که در حال حاضر، براساس مصوبه اخير هيات دولت يازدهم، قيمت فروش هر متر مکعب گاز طبيعي فشرده (تحويلي به مصرف‌کننده نهايي) با احتساب ماليات ارزش افزوده و عوارض متعلقه به ترتيب از تاريخ ۱۳۹۳.۱۲.۱ از مبلغ (۴۵۰۰) ريال به مبلغ (۴۱۴۰) ريال و بهاي هر کيلوگرم آن از تاريخ ۱۳۹۳.۲.۱۴ از مبلغ (۶۵۲۰) ريال به مبلغ (۶۰۰۰) ريال کاهش يافته است.

تشويق حضور بخش خصوصي در احداث جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي

عدم استقبال بخش خصوصي از سرمايه گذاري در احداث جايگاه از ديگر مشکلات ياد شده در اين زمينه بود که باعث شد وزارت نفت برنامه‌هاي ويژه‌اي را ترتيب دهد تا بتواند با حمايت‌هاي ويژه اعتماد سرمايه‌گذاران را براي سرمايه‌گذاري در اين بخش جلب کند.بر اين اساس، به تازگي مدير طرح احداث جايگاه‌هاي سي ان جي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران کارمزد کنوني را به ازاي فروش هر مترمکعب سي ان جي 80 تومان اعلام و اظهار کرد: به اين عدد (80 تومان) جهت احداث جايگاه سي ان جي در کلانشهرها 60 تومان و در غير کلانشهرها 40 تومان افزوده شده است.امير وکيل زاده با بيان اين که پيشنهاد شده است کارمزد ويژه به بيش از مقادير کنوني افزايش يابد، اظهار کرد: اين افزايش پس از بررسي در وزارت نفت، براي تصويب به شوراي اقتصاد ارسال شده است.به گفته وي پيشنهاد وزارت نفت مبني بر افزايش کارمزد ويژه و ارسال آن به شوراي اقتصاد با هدف ترغيب بخش خصوصي به ساخت جايگاههاي سي ان جي صورت گرفته است.بر اساس اعلام وزارت نفت، تخصيص کارمزد ويژه 140 تومان براي فروش هرمترمکعب گاز در کلانشهرها و 120 تومان در غيرکلانشهرها از مصوبات شوراي اقتصاد در اسفند سال 1392 است که به مدت هفت سال به سازندگان آنها پرداخت خواهد شد.

CNG چيست؟

CNG گاز طبيعي سوختي با احتراق پاك، تميز و بهينه است كه سبب افزايش عمر موتور و كاهش تعميرات آن مي‌شود. يك كيلوگرم گاز معادل ۳۳/۱ ليتر بنزين و ۲۲/۱ ليتر گازوئيل است.

عوامل موثر بر بازده سوخت

مقادير ارزش حرارتي خالص بنزين، گازوئيل، LPG و CNG به ترتيب ۴۶، ۴۳، ۴۵ و ۴۴ است. تفاوت زيادي بين ارزش حرارتي خالص آنها وجود ندارد اما مقادير ارزش حرارتي به ميزان زيادي به تركيب سوخت بستگي دارد.در بسياري از كشورها CNG داراي بهترين ارزش است. پس از آن گازوئيل،LNG و در نهايت بنزين قرار دارند..CNG همان گاز طبيعي است كه ما روزانه آن را در خانه، محل كار خود و يا كارخانجات با فشار پايين استفاده مي‌كنيم. CNG به خاطر سه ويژگي مهم از سوخت‌هاي بنزين، گازوئيل و LPG ايمن‌تر است. اول آنكه وزن مخصوص CNG برابر ۵۸۷/۰ است اين به آن معنا است كه اين گاز از هوا نيز سبك‌تر است، بنابراين در صورتي كه نشست كند، در جو، صعود كرده و محو مي‌شود. دوم اينكه درجه حرارت خوداشتغالي CNG برابر ۷۰۰درجه سانتيگراد است، در حالي كه درجه حرارت خوداشتغالي بنزين ۴۵۵درجه سانتيگراد است. سومين مورد، اين كه باك‌هاي ذخيره CNG از فولادهاي آلياژي خاص و با رعايت بالاترين سطوح ايمني ساخته مي‌شوند كه بسيار محكم‌تر و ايمن‌تر از باك‌هاي بنزين خودروها هستند.

Search