اخبار

اقتصاد آنلاین: چرا سي‌ان‌جي ارزان شد؟

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از اقتصاد آنلاین، دولت سال پر اتفاقي را در حوزه سوخت پشت سرمي‌گذارد. هم سهميه‌هاي هشت‌ساله سوخت را برداشته و هم افزايش قيمت را در بخش مهمي از حامل‌هاي انرژي اعمال کرد.
در اين ميان، مسئله کاهش قيمت CNG که بارها مورد درخواست جايگاه‌داران بود هم روي تحقق به خود ديد. در اين ميان اما سوالي که مطرح مي‌شد اين بود که چرا بعد از اين همه وقت، در اين مقطع زماني کاهش قيمت CNG محقق شده است؟
آنطور که صحبت‌هاي رئيس انجمن جايگاه‌داران CNG نشان مي‌دهد، سياست دولت براي کاهش قيمت CNG سياستي همزمان با تک‌ نرخي کردن بنزين بود تا اقبال بيشتري به سمت CNG آورده شود. اردشير دادرس علت اصلي تصميم دولت براي کاهش قيمت CNG را همزماني تک‌ نرخي شدن بنزين، در نظر گرفتن موعدي براي مصرف بنزين باقيمانده و سفرهاي تابستاني دانسته است که با کاهش قيمت CNG، توازني ميان استفاده از سوخت‌هاي مختلف برقرار مي‌شود.
در حقيقت دولت براي جلوگيري از افزايش مصرف بنزين، به سمت کاهش قيمت CNG حرکت کرده است تا همزمان با سفرهاي تابستاني، موج افزايش مصرف بنزين را مهار کند. به گزارش اقتصاد نيوز، شاهدي که مي‌توان بر اين مدعا آورد، زماني است که براي کاهش مصرف CNG در نظر گرفته شده است. ‌آن‌طور که مصوبه هيات دولت نشان مي‌دهد، قيمت گاز CNG تا پايان تابستان کاهش مي‌يابد.
گزارش‌ها نشان از آن دارد که پس از تصميم دولت، مصرف سي‌ان‌جي حدود 10 تا 15 درصد افزايش يافته است. در حال حاضر مصرف سي‌ان‌جي در کشور حدود 19 ميليون مترمکعب است، اما ظرفيت اسمي جايگاه‌ها 35 ميليون است و اين مسئله نشان از آن دارد که ممکن است کاهش قيمت CNG، کماکان باعث رشد مصرف آن شود.
در اين ميان برخي گله‌هايي که جايگاه‌داران از دولت داشتند همزمان با اين کاهش قيمت مرتفع شده است چرا که آن‌طور که رئيس اتحاديه جايگاه‌داران CNG مطرح کرده است، با تمهيدات وزارت نفت، بدهي اين جايگاه‌ها هم به صورت اقساط پرداخت خواهد شد.
بر اين اساس اين احتمال هم وجود دارد که برخي جايگاه‌هاي تعطيل شده، دوباره بازگشايي شوند. در عين حال، تصميم دولت براي کاهش قيمت CNG، مسئله مصرف افسارگسيخته بنزين را هم سر و ساماني خواهد داد تا تابستان پيش رو، تابستان متوازني از منظر مصرف سوخت‌هاي مختلف باشد.

Search