اخبار

سازمان محیط زیست نتایح آزمونهای وزارت نفت را نپذیرفت/ گازسوز کردن خودروهای بنزیتی فعلا بدون مجوز

طی جلسه ای که روز یک شنبه با حضور نمایندگانی از سازمان محیط زیست و وزات نفت منعقد شد این سازمان نتایج آزمونهای انجام شده جامعه آماری وزارت نفت را نپذیرفت و بر این اساس فعلا گاز سوز کردن خودروهای بنزین سوز فاقد مجوز است.

 

 

به گزارش زیست آنلاین، جلسه روز یک شنبه با حضور نمایندگانی متشکل از مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد و دفتر تدوین استانداردهای ملی سازمان ملی استاندارد ایران و کمیته تدوین استاندارد تبدیل و بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و شرکت توسعه طرح های صنعتی فن آوران پارسیان در محل اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته با موضوع تدوین استاندارد تبدیل در خصوص تعیین ضوابط آلایندگی برگزار شد.

سازمان محیط زیست قانع نشد

بنا براین گزارش، نمایندگان وزارت نفت و خودرو سازی با ارائه گزارش از تست های سوخت سی انجی در خودروهای تبدیلی معتقد بودند که در شرایط فعلی می توان استفاده از سوخت گاز مایع را در خودرو های دوگانه سوز گسترش داد. از سوی دیگر نمایندگان سازمان محیط زیست تست های انجام شده را با استانداردهای مورد نظر این سازمان همخوان ندانستند.

درعین حال نمایندگان سازمان معتقد بودند در تست های جدید نسبت به گزارش قبلی وزارت نفت بهبودهایی حاصل شده است.
بنابراین گزارش دولت در مصوبه زمستان گذشته و همزمان با افزایش قیمت بنزین به 3000 تومان مقرر کرده یک و نیم میلیون خودرو به صورت رایگان دوگانه سوز شوند و متولی این امر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است.

یک نتیجه مثبت

در این جلسه همچنین نتایج پنج فرایند تستی که بر روی تعداد مشخصی خودرو انجام شده بود اعلام شد و نتیجه این شایعه را نقض کرد که خودروهای بنزین سوز بعد از اینکه گاز سوز می شوند عمکلرد بنزین آنها دچار اختلال  شده و آلایندگی خودرو در زمان مصرف سوخت بنزین بیشتر می شود.

این آزمونها نشان می دهد: برخی آلاینده ها بعضا کاهش پیدا کرده بودند لذا  قرار بر این شده تا جامعه آماری بیشتری را مورد آزمون و نتایج بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرد.

در آزمون جدید علاوه بر اقزایش  تعداد خودرو  کیتهایی که بر روی خودروها نصب می شود با تکنولوژیهای مختلف و از نسل یک تا نسل چهارم خواهد بود و در یک بازه مشخص تا پایان دوره  نتایج بررسی و آنالیز شده و در جلسه بعدی مورد بررسی قرار می گیرد.

نتایج بررسی چنانچه با دستور العمل سازمان حفاظت محیط زیست همخوانی داشته باشد استانداردهای لازم درباره نحوه استفاده از سطح تکنولوژی و اقداماتی که باید انجام شود اتخاذ خواهد شد و توسط سازمان ملی استاندارد ابلاغ خواهد شد.

Search